0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gällande elintensiv svensk industri så slog en utredning nyligen fast att export av el till högt pris till t.ex Tyskland, är den stor samhällsnytta, jfrt med att sälja den billigt till konsumenter och företag här hemma...Det enda som hindrar oss att nå detta nirvana just nu är att elnätet i norra Tyskland inte kan ta emot tillräcklig effekt, men det är på gång att åtgärdas..
Det är utredningen. Jag fattar heller one hur de tänker. Verkar som kortslutning.
Eller så finns det militanta kärnkraftskramare som inte tar till sig av forskning, utvckling, utredningar, modern teknik och kravet på långsiktigt hållbara energislag i framtiden.
Jag vet bara säkert att jag är mycket emot en teknik som genererar avfall som är livsfarligt i hundratusentals år, och där det finns evedersägliga bevis för att hanteringen missköts å det grövsta.Tänker på Ryssland i första hand, men det finns säkert andra exempel också.CO2-problematiken är ju de facto inte större än att vi kan åtgärda den genom att producera CO2-förbrukande maskiner som vi släpper ut på haven fritt drivande.Om det nu skulle visa sig nödvändigt.
Men vad händer med våran energislukande exportindustri då, som ger inkomster från utlandet och skapar en massa arbetstillfällen? Svårt att få pappersmassafaabriker, gruvindustrin, pappersindustrin och stålindustrin att på något enkelt vis minska sin energiförbrukning.Lågt pris på energin är väl i stort sett enda konkurrensfördelen mot andra länder?För inte är det våran infrastruktur, lönebild eller placering i norden långt ifrån allt.//snuppesno
Vätgas säger du..det är inte lätt att lagra vätgas heller. Behöver ner till -253 °C för att lagras i flaska, om du inte ska ha den i en jättestor ballong över hustaket.
Det bästa bilbränslet är väl metanol, men det är giftigt. Betydligt fler mil per liter än etanol.