0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För mig skulle det då bli ca 6MWh om alla resor gjordes med elbil, ca 50% ökning av elförbrukningen.Rätt lite enligt mig för att ersätta all bensin, men rent praktiskt skulle jag nog med dagens bilar bara kunna ersätta den ena av våra bilar med en elbil.
Det du säger är väl ett exempel på att många inte förstår - du tänker dig öka din elförbrukning med 50% och tror att det inte har någon betydelse för hur landets elförsörjning ska lösas?
Vindstilla i hela Europahttp://klimatsans.com/2015/07/02/vindstilla-i-hela-europa/
Det kan faktiskt råda vindstilla i hela Europa från Atlanten till Ural. Här en karta över väderläget tisdagen den 22/11 2011 kl 07:00. Med undantag av små områden på Island och i Algeriet är vindhastigheten lägre än 3 Beaufort, vilket definieras som 3,4 – 5,4 m/s. Vid så svag vind står nästan alla vindkraftverk stilla även om vinden på deras höjd av 150 meter är något starkare. Fullständig beskrivning på tyska finns hos Vernunftkraft.
Problemet som uppstod på 70-talet var ju att man gick över från oljevärmda till elvärmda småhus, vilket ökade behovet av el dramatiskt samtidigt som behovet inom industrin ökade. Då byggdes kärnkraften upp.
Jag ser fram emot ett högre elpris, det är alldeles för billigt som det är nu. Ökar elpriset så ökar drivkraften till innovationer och förändringar och nya tekniska lösningar, värmepumpar och annat intressant.... MVH/Gano
Solceller i Piteå ger över 1000 kWh/år och kW (panel).Testanläggningen som körs här just nu ger 1488 kWh/kW."Spridningen är stor. Den bästa anläggningen producerade hela 1 488 kWh/kW el i Piteå. Den näst bästa gav 1 475 kWh/kW i Västerås. Förklaringen ligger i att de båda anläggningarna har två-axliga solföljare som vrider solcellerna efter solen."Vi skulle alltså behöva en anläggning som gav 20 kW för att vara självförsörjande på el (Förbrukar runt 30 000 kWh/år).En sådan anläggning kostar i runda slängar med beviljat 20 % Solcellsbidrag 170 480 kr.Payoff-tid ca 9 år.Dock, jag kan inte sätta tvåaxliga motorer som gör att fångarna följer solen, och har knappast tak så det räcker, dessutom lite fel vinkel på taket.Troligen skulle 20 kW solceller generera runt hälften av vad ovanstående testanläggning ger, eller runt 15 000 kWh/år med en payofftid på ca 18 år, det är ÄNDÅ inte helt vansinnigt att investera egentligen.Billigare än ett bilbyte i alla fall...
Nu tror jag du tolkade lite själv, jag har väl inte påstått att jag inte tror det har nån betydelse för landets elförsörjning, det jag påstår är att jag tycker 6000kWh el är rätt lite för att ersätta drygt 2kbm bensin.