0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu skall vi inte blanda ihop äpplen med päron här, i sverige har vi aldrig beskattat dom rikaste (eller, kanske någon gång men inte på länge) utan här beskattas medelinkomsttagaren och dom med lite mer hårdast.Med den gamla (innan alliansens lättnader 2007) förmögenhetsskatten skattades dem rika hårt om dom hade upp till 1.5Miljoner eller 3milj för sambos. Med dom nya förslagen/reglerna blir gränsen 2 resp 4miljoner och ÖVER detta behöver man inte betala mer i skatt än dom som har upp till den gränsen (i kr).Det man däremot gör är såklart att beskatta den stora massan hårdare som har en medelinkomst, och orsaken till detta är såklart att man är rädd för att kapitalet och jobben skall lämna landet. Detta är precis samma som vi nu ser i Grekland, dom MED pengar har redan flyttat dom och medelinkomsttagare och därunder kommer att få ta smällen.I mellanmjölkets land skall vi alla såklart ha det lika bra/dåligt, det får inte löna sig att att vara entreprenör eller att utbilda sig förutom om man är tillräckligt rik för då kan man alltid "komma undan" och bli rikare. Också undrar man varför klyftorna växer?
Det kan jag hålla med om, tyvärr har jag för dålig koll på vad skillnaderna blev när vi gick från fastighetsskatt till fastigetsavgift.
Idag pratade en expert om bland annat Greklandkrisen.Han tycker att Eurozonen på sikt kommer att bli mindre eftersom vissa länder väl komme att lämna den. I morgon höjs ju mervärdesskatten i Grekland från 13 % till 23 %. Men trots dess tycker experten att krisen där inte är över. Han tycker att det kommer att bli många, många sparpaket där även i framtiden och han tycker även att andra länder kommer att hamna i samma situation. Frågan är sen om demokratierna överhåller denna situation.Han tyckte bland annat att det kommer att krävas att EU även koordinerar medlemsländernas skattepolitik i framtiden.
Höga tullar skulle göra det lönsamt att återuppta inhemsk produktion av varor som de förlorat.Det är ju liksom det som är själva tanken med tullar så vitt jag kan förstå, att skydda inhemsk produktion.