Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbereda för el och andra kablar  (läst 6954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stortrollet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Förbereda för el och andra kablar
« skrivet: 25 maj 2015, 17:48:00 »
Jag har tackat ja till en offert på en Nibe 1255-6 och har nu börjat renovera utrymmet där den ska stå.
Eftersom jag ändå behöver öppna väggen så tänkte jag passa på att dra lite vp-rör i förberedande syfte. (Jo jag vet att jag kommer att brinna i helvetet om jag gör detta behörighetskrävande arbete själv, men det kan vi diskutera i en annan tråd...) När det nu ändå ska renoveras så vill jag ju inte att installatören spikar några utanpåliggande kablar på mina nya fina ytskikt.
Så...vad blir bäst? 20 mm rör från elcentralen som jag avslutar i en vanlig kopplingsdosa? Eller ska det vara någon annan form av kopplingsbox? Några 16 mm rör för att dra innegivare, utegivare och ev. nätverk kanske. Något mer?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2015, 18:07:01 »
En 20 mm flexslang av god kvalitet (gärna fördragen med FK 5g2,5mm2 för du bör klara dig med 16 Ampere ) som får mynna i tak eller vägg (beroende på utrymme och pumpmodell) nära där pumpen ska sitta. Där sätter du sedan en säkerhetsbrytare som du kan ta hål i botten på så blir matningen helt osynlig.
Sedan drar du slang som du föreslår.
OBS när man drar slang ska slangen fästas med ca 60 cm mellanrum och man ska undvika tvära böjar, håll en böjningsradie på minst 10 cm men ju latare ju bättre.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2015, 18:31:52 »
Jag tror inte elektrikern har något emot att du förbereder med rör nu när väggen ska öppnas, men jag är lite tveksam till att sätta upp säkerhetsbrytaren. Det är bättre att låta honom göra det, han kan ha åsikter om hur det ska göras. Som Kocken säger så är det viktigt att lägga mjuka böjar och sätta fast ordentligt. Lägg gärna 16 mm rören med lite avstånd (1 dm) mot 20 mm röret eftersom starkströmmen kan påverka givarsignalerna om de ligger tätt. Om du vill ha strömkännare så behövs en svagströmskabel till det också, mellan centralen och värmepumpen. Jag tycker inte att du ska lägga fördragen tråd, då har man ingen koll på att röret är rätt lagt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2015, 18:47:57 »
Ska du ha strömbegränsare måste dom sitta där du har inkommande ström för dom ska känna av allström som kommer in i fastigheten.
OCH naturligtvis ska du prata med den elektriker som du ska anlita INNAN du gör nått annars kan det hända att h*n vägrar befatta sig med det du gjort.
Och varför man inte skulle ha koll pÃ¥ att slangen blir rätt lagd om man använder fördraget förstÃ¥r jag inte  Sc:,h. Fördraget är det som man överlägset oftast använder sedan mÃ¥nga mÃ¥nga Ã¥r.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2015, 19:22:07 »
Fördraget är det som man överlägset oftast använder sedan många många år.
Det är riktigt, därför att det går snabbt. Och det är inga problem förrän man behöver dra ut den gamla och dra om tråden av någon anledning. Då går det inte i många fall. Det beror på att det blir ingen kontroll på att röret är rätt lagt, som det blir när man drar tråden efteråt. Ett VP-rör där man lägger tråden efteråt är mycket säkrare. Det där har en del som upphandlar börjat lära sig, och specificerar att rören ska vara VP och med efterdragen tråd.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2015, 20:22:38 »
Det är ju lika med att lägga slang som med allt annat, fuskar man så kan det gå illa. Rätt förlagd är det normalt LÄTTARE att dra i och ur tråd i slang, men fuskar man och inte fäster slangen som föreskrivet kan man få stora problem, som med allt annat fusk.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2015, 21:26:03 »
I det här fallet är det ju bättre med en kabel i en slang där inte kabeln går att byta än en slang utan kabel som man inte får i kabel i för antar att slangen byggs in innan elektrikern kommer dit och gör sitt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #7 skrivet: 25 maj 2015, 21:55:48 »
Om du har en lägenhet och ska lägga fördragen flexslang så går det snabbt, men jag lovar att till flera av de uttagen kan du inte få in ny tråd eller kanske inte ens få ut den gamla. Det beror på att ska man lägga så att man är garanterad att det går att byta, så tar det dubbelt så lång tid. Det räcker inte på långa vägar att fästa på var 60 cm. Och alla sådana jobb är i nybyggen, så priset är redan satt. Och slangen läggs inte av den äldsta och mest erfarna på firman. Och du kan lägga slangen precis hur du vill, den är redan fördragen, trådarna ligger i, och slarvet kommer inte att upptäckas förrän tidigast om 20 år.
Smurfen kan ha rätt i att det är bättre med en kabel i en slang än en slang utan kabel  :) men problemet är att elektrikern vill nog gärna ha koll pÃ¥ trÃ¥darna, sÃ¥ om en lekman har lagt slangen vill han antagligen vara säker pÃ¥ att inget hänt med trÃ¥darna. Det kan han bara bli om han drar i dem själv och de löper lätt och smidigt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #8 skrivet: 25 maj 2015, 22:08:02 »
Finns säkert folk som inte klarar av att lägga slang. Till och med har dragit slang med ganska tvära böjar där jag har fått i kabel så är det inte så lång dragning ska man nog vara ganska oduglig för att misslyckas men visst det finns en möjlighet att misslyckas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #9 skrivet: 25 maj 2015, 22:58:49 »
Santos, hur stor erfarenhet av elinstallationer med slang har du? Jag har använt slang sedan någon gång på 80 talet och aldrig upplevt dom problem du påstår finns, i alla fall inte när man förlagt slangen som det ska göras. Problem blir det om man bara låter slangen ligga lös för då fjädrar den när man ska stoppa in dragfjädern eller dra om tråden, men som sagt är det riktigt utfört är det lättare än med styva rör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #10 skrivet: 26 maj 2015, 00:05:48 »
Visst, om man är noggrann, använder bra kvalitet, har erfarenhet, kollar innan väggen sätts igen, och inte jobbar på ackord.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #11 skrivet: 26 maj 2015, 06:54:29 »
Om man jobbar pÃ¥ ackord har man inte tid att göra om dÃ¥ gäller det att göra rätt första gÃ¥ngen  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #12 skrivet: 26 maj 2015, 08:24:18 »
Men du förstår att man kan lägga fördragen flexslang precis hur man vill? Det blir alltid rätt och bra. Ingen kontroll sker ju. Ända tills man av någon anledning vill dra om den. Men det blir då förstås oftast någon annans bekymmer. Byggföretag som bygger för egen långvarig förvaltning och bostadsrättsföreningar med kunskap väljer allt oftare efterdragen VP. Och det gör de rätt i.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #13 skrivet: 26 maj 2015, 08:43:52 »
Som jag skrev tidigare, fuskar man när man utför ett jobb sÃ¥ blir det ofta, förr eller senare, problem. Det har inte med vilket material man använder utan vem som utför arbetet.  SÃ¥ lägg inte skulden pÃ¥ materialet utan pÃ¥ människan. Som exempel kan jag nämna att gör du en för tvär böj pÃ¥ ett styvt rör sÃ¥ är det omöjligt att komma igenom och fuskar du när du skarvar sÃ¥ gÃ¥r rören isär och det blir omöjligt att komma igenom.
Och kontrollen gör man i samband med förläggningen och är en del av den egenkontroll som alla i dag ska göra. Klarar man inte av den delen av sitt arbete bör man kanske fundera på att byta jobb för en av grundpelarna när det gäller eljobb är just att man ska ha möjligheten att dra om ledningarna vid behov. Skulle det inte vara så skulle man inte använda slang/rör över huvud taget.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #14 skrivet: 26 maj 2015, 09:21:28 »
Som exempel kan jag nämna att gör du en för tvär böj på ett styvt rör så är det omöjligt att komma igenom och fuskar du när du skarvar så går rören isär och det blir omöjligt att komma igenom.
Exakt, och vad händer när du sedan försöker dra igenom dragtråden? (Vilket du förhoppningsvis gör innan sista gipsskivan är uppsatt) Jo, du får en kontroll och får en möjlighet att rätta till. Men använder man fördragen flexslang sker inte den kontrollen, för du påstår väl inte att du lägger fördragen flexslang och kontrollerar genom att dra ut tråden och sedan drar in den igen? Den enda kontrollen som sker är när elektriker gör sina sluttest, men det kollar bara att inte någon har spikat genom elledningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!