Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbereda för el och andra kablar  (läst 7003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #15 skrivet: 26 maj 2015, 09:56:46 »
Tydligen lite svår att förstå men kontrollen gör man när man lägger slangen, är alla böjar OK och fastsättningen OK samt att längden mellan "dragpunkterna" inom föreskrivet avstånd så är det inga problem med tråddragning eller byte av trådar. Kommer någon och borrar av ledningen i ett senare skede är det "kört" oavsett matr. och kontroller.
Kan du inte bara lita på det jag skriver, jag har ju trots allt sysslat med just det här i nära en livstid och jag har ingen som helst orsak att fara med osanning.
Eftersom jag VET att det fungerar utmärkt med fördragen slang och hoppas att övriga ev. läsare tror mig så avslutar jag för min del den diskussionen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #16 skrivet: 26 maj 2015, 10:29:53 »
Jag tror ni har rätt båda två, det blir bra med fördraget om man gör rätt.
Om man dar tråden efteråt så får man en koll på att det verkligen blivit rätt.
Då allt fler slarvar, och den typen av jobb nog ofta läggs på de riktiga nybörjarna så skulle man kanske som beställare gärna specificera att det skall efterdras...
I vart fall om man har dåliga erfarenheter av fördraget.

Svenske Kocken har säkert rätt i att det har med installatör att göra, inte systemet som sådant.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #17 skrivet: 26 maj 2015, 10:58:04 »
Om man som lekman skall dra slang, med eller utan tråd i, så kan man ju dokumentera med några foton som man visar elektrikern.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #18 skrivet: 26 maj 2015, 11:59:18 »
Ska man dra rör/slang och sedan ta dit en elektriker så kom överens med elektrikern INNAN man börjar. Då även att dra tom slang( som senare ska användas i en starkströmsinstallation) är behörighetskrävande är risken stor att elektrikern vägrar befatta sig med den påbörjade installationen. Samt att man kan få både rådgivning och lite matr.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #19 skrivet: 26 maj 2015, 14:14:57 »
Köpte tjänsten att dra rör, kabel och få elen inkopplad till vår utbyggnad för ett antal år sedan, och det kan jag säga, att mer värt pengarna har jag aldrig varit med om.
En riktigt duktig kille som sprättade upp ned från markplan till krypvind 10 gånger snabbare än jag kunnat göra.
Han gjorde hela utbyggnadens el och nätverk på mindre än en dag, det hade nog tagit mig 3-4 gånger längre tid, och troligen hade nåt blivit fel, eller i vart fall gjort i onödan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stortrollet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Förbereda för el och andra kablar
« Svar #20 skrivet: 26 maj 2015, 21:12:36 »
Mycket diskussion om rör kontra slang blev det...jag tillhör dom som föredrar rör så jag kör på det.
20 mm VP-rör rätt ur väggen alltså. Strömkännare och avstånd mellan givarkablar och starkström ska jag ha med i beräkningen också.
Vad tro ni blir proffsigast när det gäller dom "ofarliga" kablarna (givare/nätverk), enskilda vp-rör ur väggen eller att samla upp dom i en gemensam dosa?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!