Det var efter ROT således en arbetskostnad innan ROT på 36.000 tusen för en dags jobb. Pumpen kostar på nätet ca 35-36 tusen för vanlig konsument så dyrare än så kan det inte bli. Enligt firman gick pumpen på ca 32.000 från dom, och då blir arbetskostnaden alltså 36.000 innan ROT tror att de passar på att suga ut pengar från skatteverket så mycket det går och vi får glatt betala utan att påverka detta.
OK, så han meddelade dig att han,
för att du skulle spara en slant på oss andra skattebetalare, la all vinstmarginal på arbetet, istället för att ta ut sina normala 15 000 kr på värmepumpen, och 15 000 på jobbet...
Och du har mage att klaga på den installatören?
Köp du din värmepump på nätet och försök få någon installatör att installera den för 500 kr/timme på löpande.

I den bästa av världar skull det gå, men jag tror du får problem, det lönar sig helt enkelt inte om man ser till det normala företagets overheadkostnader.
Runt 1000 kr/timme inkl moms bör en installatör ha för att det skall vara lönsamt att hålla på och hatta fram och tillbaks till småkunder, lämna offerter, tala i telefon, beställa material, betala lokalhyra, bilar, försäkringar, telefoner, rapportera in ROT-avdrag, hålla garantier o.s.v o.s.v
Och 36 000 kr fördelat på 2 man i två dagar blir fortfarande inga 4500 kr/mantimme.
Men visst, får dom ditt jobb så kommer det att bli vinst också, inte bara pengar till löner och kostnader.
Om jag vore i dina kläder skulle jag absolut köpa pumpen på nätet och installera själv.
Men som sagt, om du hör med fler så kanske det finns de som sitter och rullar tummarna som är beredda att göra det billigare.
Medan du funderar kan du kolla på offererande företags resultat på allabolag.se, där ser du om de skor sig på kundernas bekostnad eller om de behöver de marginaler de har.