0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så era inverterVP fungerar i praktiken som on/off en stor del av tiden?
Är väl mycket från fall till fall det där, hur invertrarna beter sig. I grunden beror det väl på husets värmebehov kontra inverterns verksamhetsområde, dvs hur låg frekvens den kan jobba på. Tror det är stor skillnad på olika pumpar här också, hur programvaran är utformad osv. Den ES jag har går ungefär 50% av tiden med varierande effekt såväl in som ut då utetempen ligger omkring -10C. Sommartid går den på samma sätt som din, ca 1 gång per dygn och då en dryg timme. Hade ca 1300 driftstimmar på pumpen den här hösten/vintern/våren. När man tittar på driftscyklerna från loggningen ser det tydligt ut som programmet är utformat så att pumpen gärna går i viloläge tex efter avfrostning, åtminstone en stund.Kan hända det blir lite mer än sagda 1h/dygn i kommande sommar då jag nuförtiden tar ut förvärmt (ca 32-33C) vatten till disk- och tvättmaskin som LVVP står för.Har diskuterats mycket i forumen både i Sverige och Finland det här med hållbarhet för en on/off vs inverters, finns väl ingen absolut sanning men tror själv mycket på teorin som nån lanserade där man ansåg att viktigare än starternas antal/dygn var det hur kall kompressorn hann bli innan nästa start, man tänker sig då att start av en kall kompressor sliter och belastar mer än då den startar som fortfarande varm.
I sa fall bör min kompressor slitas mycket antar jag för den har få starter och hinner antagligen kallna mellan körningarna den har mellan 170 till 250 startar per månad. Nu står den ju inomhus så den blir ju inte minusgrader men den som lever får se hur länge den håller och om den nu skulle hålla länge kanske den skulle hållit ännu bättre med fler starter .