0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kan dimensionera radiatorerna lite generöst, så räcker det med ett
Det finns speciella radiatorer "Heizwände" som mest avger värme via strålning. Vanliga radiatorer kräver ju lite större framledningstemperaturer och avger en stor del av värmen via Konvektion ...
Nja, du har nog missuppfattat detta. Det kan inte vara så att radiatorer som har mindre mängd konvektion, avger mer värme vid samma medeltemperatur och vid lika stor radiatoryta.
Det enklaste är att räkna. Då blir inget varken för stort eller för litet.Det krävs x m2 radiatoryta gentemot beräknad / dimensionerande framledni g. Jag skulle valt g v på övervåningen med . Det brukar göra hustrunGlad vid möblering och städning Cc
Ewald...TS bygger nytt ,, här borde det redan finnas vad energi behovet är.Så i detta fall behöver nog ingen räkna mer då det med stor sannolikhet är klart,, Sen Ewalda ,,, inte behöver du väll ett data program för att dimensionera en villas effektbehov. Det går hyffsat fort med papper penna lite formlerOch bakgrundsuppgifter på det skal du räknar på ,, bakgrundsuppgifternaBehöver du i vilket fall du väljer räkna för hand eller i ett program,I mitt fall är det enklare med papper och penna ( gamla skolan) Än att behöva lära mig ett program , Cc