Hej alla hjältar!
Sitter här på min kammare och funderar på hur jag ska få väck mina el-element som jag har här i huset.
Vi har ett 127kvm (+20 kvm biyta) hus i två våningar plus kall betongkällare.
Vi har idag ett märkligt uppvärmningssystem som jag vill homogenisera lite.
Vi har: en Optima 700 med 290A/W som värmer upp ca 60% av nedervåningen med golvvärme, en avstängd luftvärmepump, el-radiatorer en kakelugn och en vedspis.
Varför det är så här vet jag inte säkert - vi köpte huset sådant för 1,5 år sedan.
Vi eldar måttligt idag då vi har en 4mån dotter som gör att vi inte alltid har tid. Har därför skruvat upp LV-pumpen lite så att vi inte måste elda för att det skall vara ok temp (19-20C) inne.
Det jag vill göra är givetvis att få väck alla el-element så gott det går. Funderar därför på att sätta in lågtempradiatorer på samma slinga som golvvärmen.
tror ni detta kommer fungera på ett vettigt sätt? Har tittar på t ex dessa radiatorer:
http://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compaktradiator-11-3012/?select=trueTanken är då att man bara tittar på kolumnen för 30C framledningstemp när man dimensionerar dem efter rummet. Kommer förmodligen inte behöva mer än 750W i något av rummen, har i alla fall inget el-element som är över 750W och inget av dem står idag på mer än 45% temp.
Min kurva på pumpen idag är V=22, H=50 vid -30 och brukar nog ha 35C framledning vid -10C idag, men då kör vi elementen mycket snålt så troligtvis kommer jag kunna sänka kurvan något om jag köper lite större element än vad som behövs. Med andra ord borde dessa element räcka om man räknar W.
Så vad tror ni - är det lönt att lägga tid och pengar på detta?
Har försökt hitta liknande trådar på forumet men alla handlar tyvärr om att sätta golvvärme på bef högtempsystem.
Tack på förhand!