Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vidareutveckla värmesystem  (läst 11581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vidareutveckla värmesystem
« skrivet: 10 april 2015, 21:16:37 »
Hej alla hjältar!

Sitter här på min kammare och funderar på hur jag ska få väck mina el-element som jag har här i huset.

Vi har ett 127kvm (+20 kvm biyta) hus i två våningar plus kall betongkällare.
Vi har idag ett märkligt uppvärmningssystem som jag vill homogenisera lite.

Vi har: en Optima 700 med 290A/W som värmer upp ca 60% av nedervåningen med golvvärme, en avstängd luftvärmepump, el-radiatorer en kakelugn och en vedspis.
Varför det är så här vet jag inte säkert - vi köpte huset sådant för 1,5 år sedan.
Vi eldar måttligt idag då vi har en 4mån dotter som gör att vi inte alltid har tid. Har därför skruvat upp LV-pumpen lite så att vi inte måste elda för att det skall vara ok temp (19-20C) inne.

Det jag vill göra är givetvis att få väck alla el-element så gott det går. Funderar därför på att sätta in lågtempradiatorer på samma slinga som golvvärmen.

tror ni detta kommer fungera på ett vettigt sätt? Har tittar på t ex dessa radiatorer: http://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compaktradiator-11-3012/?select=true
Tanken är då att man bara tittar på kolumnen för 30C framledningstemp när man dimensionerar dem efter rummet. Kommer förmodligen inte behöva mer än 750W i något av rummen, har i alla fall inget el-element som är över 750W och inget av dem står idag på mer än 45% temp.

Min kurva på pumpen idag är V=22, H=50 vid -30 och brukar nog ha 35C framledning vid -10C idag, men då kör vi elementen mycket snålt så troligtvis kommer jag kunna sänka kurvan något om jag köper lite större element än vad som behövs. Med andra ord borde dessa element räcka om man räknar W.

Så vad tror ni - är det lönt att lägga tid och pengar på detta?

Har försökt hitta liknande trådar på forumet men alla handlar tyvärr om att sätta golvvärme på bef högtempsystem.

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 10 april 2015, 21:20:15 av marcussjogren »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #1 skrivet: 10 april 2015, 21:24:36 »
Om du tittar i tabellen på Rinkaby rör så betyder DT30 att radiatorns medel temp är 30 grader över rums tempen dvs ca 50 graders framledning. Har för mig att det finns ett program Purmomaster där man kan lägga in rums tempen och framledningen så ser man effekten från de olika radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #2 skrivet: 10 april 2015, 21:33:45 »
Fan ock - då har jag missuppfattat det helt. Tänkte inte så långt då jag vet att purmo gör lågtempradiatorer också :-(

Får leta vidare efter bra radiatorer då!
Antar att man vill ha just det då dem är utvecklade för låg temp.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #3 skrivet: 10 april 2015, 21:40:19 »
Vet inte om det finns speciella låg temp radiatorer är dom tillräckligt stora blir alla låg temp och Purmos C22 är nog inte fel eller C33 men då blir det tjocka grejer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #4 skrivet: 10 april 2015, 21:43:02 »
Purmo thermopanel ska vara det. Men tänker man på det rent fysikaliskt så finns väl ingen annan lösning än att det ska vara en stor mängd vatten i elementet.

Alternativet är ju att kolla på fläktkonvektorer istället som ska vara något effektivare.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #5 skrivet: 10 april 2015, 22:52:34 »
Tjena,

Har jag gjort rätt i nedan excel-dok om jag knappat in 50 som framl, 45 som retur och 20 som rumsvarmt för att läsa ut hur många W elementet ger vid dessa förutsättningar?

Det är väl Max framlednin som jag ska räkna på?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #6 skrivet: 11 april 2015, 09:47:45 »
Borde vara rätt  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #7 skrivet: 11 april 2015, 09:49:38 »
Tack!  :)

Och jag antar att det är vid DUT som man behöver 65W per kvadrat? NÃ¥t annat vore ju jättekonstigt iofs  ^-^

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #8 skrivet: 11 april 2015, 09:59:14 »
Det är inte alls säker du behöver 65 watt m2 kolla vad du haft tidigare har dom räckt till så räcker vattenburna med samma effekt också till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #9 skrivet: 11 april 2015, 10:47:25 »
Ja det är det jag tänkt ha som utgångspunkt. Iom att inget av elementen har termostaten på över 50% så måste man väl kunna vara säker på att ett motsvarande vattenburet inte kommer bli någon besvikelse?

Läste om någon som sa att han hade radiatorer för enrörsystem men det är väl samma radiatorer som används, är väl bara kopplingsschemat som är annorlunda? Radiator till radiator ist för radiator till värmekrets.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #10 skrivet: 11 april 2015, 10:52:22 »
En fråga till:

Har denna fördelare till golvvärmen (fast utan "blåljusen"), måste väl gå bra att koppla på radiatorer på denna med?

http://www.vvshandboken.se/images/Golvvarme/Korr6_130506/Profordelare_inledning_edition2.jpg

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #11 skrivet: 11 april 2015, 17:38:49 »
Samma radiatorer till 1 rörs som 2 rörs men olika radiator koppel. Ska nog funka bra att köra radiator på fördelaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #12 skrivet: 11 april 2015, 21:21:17 »
Det normala är att radiatorerna behöver vara större mot slutet av en ettrörslinga.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #13 skrivet: 11 april 2015, 21:25:39 »
Smurfen: tack, då är jag på rätt spår i alla fall!

Sanntos: Ja precis - och det kan funka i ett högtempsystem, men det finns två problem med det i ett lågtempsystem. 1 man kan inte justera värmen i olika rum, man får vara nöjd med det som blir eftersom man alltid ska ha näst intill fullt flöde i alla radiatorer. 2 att sista radiatorn kommer få typ rumstempererat vatten till sig eftersom alla andra rum redan avverkar all energi.
Därför måste man ha egen framledning med flödeskontroll för ställning av flöde till radiatorn.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vidareutveckla värmesystem
« Svar #14 skrivet: 11 april 2015, 21:59:54 »
En fråga till! Finns det några lämpliga ställdon som man kan sätta ute vid elementen istället för på fördelaren (inte termostat)? Finns det någon nackdel att göra så?

Tycker att det kanske hade vart rätt najs.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!