Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad kan jag göra för att sänka starter?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
6
[
7
]
8
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Vad kan jag göra för att sänka starter? (läst 42752 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
«
Svar #90 skrivet:
26 april 2015, 22:09:37 »
Citera
Borde inte laddpumpen gå saktare vid vv beredning så den får upp framledningen högt eftersom den tar returen från värme delen eftersom den saknar dubbla växelventiler
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Karl-Evert
Kan värmepumpar
Stad/land: Gotland
Antal inlägg: 187
Karma +0/-0
Värmepump och ?
Karl-Evert
«
Svar #91 skrivet:
27 april 2015, 08:11:01 »
Citera
Min har dubbla växelventiler men tar returen från nedre delen av övretanken.
Det sitter ju en skiktplåt i och värmedistributionsrören ger väl för dåligt flöde för vp.
Varje gång jag kollat förut så har laddpumpen legat på strax över 40% när den gjort värme och 50-65% när den gjort vv men nu när jag var nere så låg laddpumpen på 60% när den gjorde värme, delta 7°C.
Så det har nog bara varit tillfälligheter förut.
Loggat
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2
Gäst 999
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2351
Karma +12/-7
Gäst 999
«
Svar #92 skrivet:
27 april 2015, 13:06:39 »
Citera
Karl-Evert har en helt annan anläggning, svårt att jämföra den med TS pump..
Loggat
Karl-Evert
Kan värmepumpar
Stad/land: Gotland
Antal inlägg: 187
Karma +0/-0
Värmepump och ?
Karl-Evert
«
Svar #93 skrivet:
27 april 2015, 14:20:07 »
Citera
Jag vet...det blir lite att jämföra äpplen med päron.
Loggat
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2
Malisan
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 137
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Malisan
«
Svar #94 skrivet:
28 april 2015, 21:20:14 »
Citera
Efter inställningar som jag gjorde kikade jag på gårdagen och ser att starter har sjunkit, och har fått 36 starter per dag. Vet inte om det fortfarande är mycket men lägger in en bild på hur starterna ser ut. För min del känns det fortfarande mycket, men kikar man på tiden så har kompressorn bara gått 42 min/24h vilket ger en drifttid på 1,16min/start. Det jag bli lite fundersam på är att jag inte får en stor diff mellan fram och retur ledning. Fick sänka cirkulationspumpen tillbaka till 6w från 15w då pumpen levererade samma temp på fram och returledning. Som jag fattade ska diffen på detta vatten ligga mellan 5-15 grader. Det gör det inte idag, max 2 grader i diff på cirkulationspump på 6w. Se på bilden hur fram och retur ser ut
«
Senast ändrad: 28 april 2015, 21:32:06 av Malisan
»
Loggat
Malisan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Malisan
«
Svar #95 skrivet:
30 april 2015, 07:23:25 »
Citera
Riktigt roligt Vad jag än gör och justerar så blir det inte mindre starter, Imorse när jag kollade hade jag 37 starter för igår.
Loggat
Gäst 999
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Gäst 999
«
Svar #96 skrivet:
30 april 2015, 07:34:49 »
Citera
Tjena....kan du trycka i ett usb minne och logga den till mig så kan jag kika lite mer....
Loggat
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #97 skrivet:
30 april 2015, 10:28:06 »
Citera
Orkar inte läsa igenom hela tråden igen, men hur var det är elementen instrypta i resp rum, eller står de vidöppna? (Och utan termostater?)
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Malisan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Malisan
«
Svar #98 skrivet:
30 april 2015, 20:14:48 »
Citera
Jag har loggat en bra tid på usb. Låter den stå en till två dagar till så lägger jag upp loggen här. Lägger upp loggen från 27 april, då hade pumpen arbetat en hel dag med dom inställningar vi hade gjort.
Termostaten är borttagna, och flödet på ventilerna (denna har jag
http://www.vvsochbad.se/images/ProductPictures/large/32/Danfoss-RA-N-Radiatorventil-1-2-(rak)-til-montage-paa-tilloppet-173162.jpg
)
var strypta beroende på i vilket rum dom var. Men imorse när jag vaknade innan jobbet tyckte jag det var lite kallt så jag återställde alla ventiler på läge "N" samtidigt som jag vill se hur pumpen fungerar med dom nya inställningarna samt med ej flödes strypta ventiler/element. Förstår ej varför pumpen startar så mycket när tempen i nedre tank är alltid 10 grader varmare än det som går ut i framledning. Är det 27 grader i framledning så har nedre tanken 37 grader.
Loggat
Malisan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Malisan
«
Svar #99 skrivet:
02 maj 2015, 13:36:19 »
Citera
Hej!
Nu ligger kurvan på 50 men jag känner att det är lite kallt i huset.Är det nu jag ka höja justeringen för att hitta en balans?
Loggat
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #100 skrivet:
02 maj 2015, 14:32:26 »
Citera
Då parallelljusterar du kurvan ja.
Byt inte kurva om det är +grader ute.
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Gäst 999
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Gäst 999
«
Svar #101 skrivet:
04 maj 2015, 07:22:47 »
Citera
Tjena...få upp cirkpumpen på auto igen så den jobbar tryckstyrt, 6 w är för lite för ditt hus och ett delta är svårt att jobba efter med en pump som shuntar ut värmen..
Loggat
Malisan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Malisan
«
Svar #102 skrivet:
04 maj 2015, 09:25:21 »
Citera
Hej! Jag drog upp pumoen på 14 watt och den har kört så i 2 dagar men starterna är fortfarande höga. Imorse hade jag 38 starter. Kurva på 50 med justering på +3 nu verkar den värma hyfsat bra. 21 grader i huset. Frågan är när jag ska dra igång rumsgivaren igen? Kan den tillföra att starterna blir mindre?
Loggat
Malisan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Malisan
«
Svar #103 skrivet:
04 maj 2015, 23:09:38 »
Citera
Om jag kikar på min cirkulationspump.
Jag har en Wilo Yonos Pico
http://productfinder.wilo.com/repo/media/docs/00473694_0.pdf
Vilket differenstryck ska jag ha. Finns två lägen: dp-v och dp-c
Dp-v är variabelt differenstryck medans dp-c är konstant differenstryck.
Jag har fattat det som att jag ska ha det på Dp-v. Kikar man på bilden så står det att det är för system med värmeelement. Min är inställd på följande sätt. Se bild
Finns en röd ratt på cirkulations pumpen. På högra sida har den läge , 1, 2, 3
Dp-v är på vänstra sidan av den röda ratten, DP-C är på den högra sidan.
Jag har satt armen på den vänstra sida fast i jämnhöjd med läge 2 på ratten. Förmodar att läge 2 gäller på den vänstra sidan också.
Med detta har jag fått en förbrukning på 14w och jag hör hur pumpen cirkulerar vattnet. Dock finns det ingen autoknapp, utan cirkulationspumpen känner av själv vad den behöver
Om det ska vara tryckstyrt, borde då inte den röda ratten vara på den högra sidan inställd?
Stämmer detta?
«
Senast ändrad: 04 maj 2015, 23:20:48 av Malisan
»
Loggat
Malisan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Malisan
«
Svar #104 skrivet:
12 maj 2015, 00:41:05 »
Citera
Börjar tappa hoppet om denna ctc 408. Hur man än vrider och vänder så kör den sitt race. Frågan är om man överhuvudtaget kan sänka dessa starter. Ris vill jag även ge CTCs support som inte vill svara på mail heller. Riktigt dåligt av dom
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
6
[
7
]
8
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad kan jag göra för att sänka starter?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 791
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info