Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Frikyla med VVX o glkol, tips o råd tack
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Frikyla med VVX o glkol, tips o råd tack (läst 5167 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
marcoy
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 15
Karma +0/-0
marcoy
«
skrivet:
29 mars 2015, 17:23:39 »
Citera
Hej!
Grubblar lite på min frikyla som är i planeringsstadiet just nu.
Har lite problem med hur jag ska lösa det hela.
Värmepumpen står i garaget, matar huset via kulvert. När jag grävde ner kulverten slängde jag ner två 25mm PEM-slangar i graven som jag tänkte använda till frikylan. Dom två slangarna kommer upp vid husknuten nu som jag tänkte dra upp till kallvindan och genom väggen in på övervåningen. (Bifogar en bild så kanske det är enklare att förstå)
Problemet om man gör som vanligt när man kopplar in frikylan och cirkulerar brinen genom konvektorn är ju att på vintern när det blir -30 så kommer spriten att frysa. Eller? Därför tänkte jag göra ett separat system via en värmeväxlare och då undrar jag, går det att fylla det sekundära systemet med glykol så jag slipper tömma det varje höst?
MVH
Marcus
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30166
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Frikyla med VVX o glkol, tips o råd tack
«
Svar #1 skrivet:
29 mars 2015, 20:07:40 »
Citera
Det finns ingen möjlighet att dra in 2 kopparrör och dra brine-ledningarna invändigt i huset?
Alternativet är som du skriver att koppla in en värmeväxlare i garaget och cirkulera glykolblandning.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
marcoy
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
marcoy
«
Svar #2 skrivet:
29 mars 2015, 21:43:42 »
Citera
Jao, alltså det är ju torpargrund så det går att gå innevägen men då är det ändå tjäle i backen så risken är nog ganska stor att det fryser i alla fall...man vill ju kunna sova gott också
Men du ser inget problem i att köra glykol i det systemet i övrigt?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
30 mars 2015, 07:26:28 »
Citera
Det är inte så ovanligt att man har glykol i värmesystem i fritidshus så det borde ju funka i ett kylsystem också.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
marcoy
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
marcoy
«
Svar #4 skrivet:
01 april 2015, 21:43:59 »
Citera
hmm, ja det har du rätt i
Loggat
marcoy
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
marcoy
«
Svar #5 skrivet:
01 april 2015, 21:48:01 »
Citera
Okej, nästa fråga på listan.
Hur funkar det här med takkassett? Alltså ur installationssynpunkt.
Hur får man kondensvattnet därifrån? Kan ju liksom inte droppa ner på golvet...
Känns ju som att det är optimalt med en kassett i taket, men finns det några nackdelar?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #6 skrivet:
02 april 2015, 09:15:20 »
Citera
Det ska finnas ett kondensvattentråg som fångar upp vattnet inuti.
Man ansluter kondensvattenavloppet via en ledning från takkassetten och t ex ut.
Många takkassetter har också en kondensvattenpump.
Fördelen med att ha kylan i taket är att kalluften vill neråt och sprider sig bra.
Själv har jag en väggmodell, men det är för att jag ersatte en vanlig radiator med fläktkonvektor för både värme och kyla.
Skulle jag gjort om det hela skulle det kanske blivit en takmodell istället.
Loggat
marcoy
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
marcoy
«
Svar #7 skrivet:
06 april 2015, 02:01:47 »
Citera
Okej jag hajjar, återstår att se vad det blir för lösning.
Loggat
marcoy
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
marcoy
«
Svar #8 skrivet:
06 april 2015, 02:06:00 »
Citera
Har egentligen två funderingar kvar.
Plattvärmeväxlare, hur stor behöver man ungefär? 20kW? 60? 120?
Vet inte hur man räknar effekt på dom men på
http://www.energishop.se/plattvarmevaxlare/33
finns det ju ett par olika med olika effekt.
Cirkpump på båda sidor växlaren? Har en Grundfos Alpha2 liggandes, duger det med en sån el liknande på båda sidor eller är dom för klena?
Loggat
Hastings
Expert på värmepump
Antal inlägg: 604
Karma +0/-0
Jag älskar sol värme å värmepumpar!
Hastings
«
Svar #9 skrivet:
06 april 2015, 14:15:12 »
Citera
enligt min enkla mening kan du få hög viskositet på glykolen ( svårt att pumpa) vid låga temperaturer om du blandar för -30 och kan behöva dimensionerar med större växlare och pump. se viskositet vid 0 C i detta produktblad för Downcal
http://www3.ikaros.net/datablad/pblad/smorjmedel%20%28Univar%29/Dowcal_100_PBLAD.pdf
Loggat
180 m2 + 108 m2 källare
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån största acktank. Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg
Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.
marcoy
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
marcoy
«
Svar #10 skrivet:
10 april 2015, 16:32:30 »
Citera
Okej, vet inte hur jag ska lösa det på annat sätt än som jag skrev från början med växlare och glykol på sek.sidan...om inte någon annan har nån idé?
Men låt säga att man sätter en 130kW värmeväxlare, det känns ju som att det borde vara stort nog?
Loggat
greven1
Vd
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: örnsköldsvik
Antal inlägg: 1017
Karma +0/-0
Kön:
Fri energi
greven1
«
Svar #11 skrivet:
14 april 2015, 12:24:01 »
Citera
hmm om du är orolig att du får frysning på brine ledning som står utan cirk på vintern varför inte blanda i mer sprit i brine systemet. enkelt !!
Loggat
följ strömmen stäng av den !!
12 kw solceller. nulite 35 kw bergvärmepump. 700 m borrhål /4 hål
Pen
Expert på värmepump
Stad/land: Södertälje
Antal inlägg: 363
Karma +0/-0
Inbiten GDS
Pen
«
Svar #12 skrivet:
15 april 2015, 12:22:28 »
Citera
Är det verkligen så enkelt att ju högre effekt desto bättre verkningsgrad? Jag skulle försöka få fram lite datablad på värmeväxlarna för att jämföra.
Det viktigaste måste vara att inte tappa något i framtemperatur till konvektorn. Varje grad du tappar ger en signifikant effektförlust och det hänger redan från början på gärdesgården eftersom borrhålet egentligen är lite "för varmt". Min Kinnan konvektor kommer att tappa 35% till nominell effekt om jag lyckas hålla 10 grader fram istället för nominella 7 (vilket jag nätt och jämt kanske kan lyckas med). Med hälften glykol skulle den tappa ytterligare 27% (multiplikativt). Jag skulle kolla databladet och försöka hitta en växlare som är så effektiv som möjligt i den meningen att den minimerar skillnaden i temperatur primär in - sekundär ut vid det flöde du verkligen har (som rimligen är mycket lägre än vad en 130kW växlare är avsedd för).
Loggat
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 658
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
perra83
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info