0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
If i were in your position i would chose F2030 ; this machine is EVI ( electronic vapor injection ) . F2040 -12 has 8 kw power , defrosting takes place every 37 minutes ( with umidity from 90% to 100% ) ; The F2030 is more stabil ( non inverter machine ) and iti is made to outstand extreme condition , defrosting every 60 minutes The electronics inside the F2030 are better protected to extreme condition ( umidity , wind low temperature ) . The inverter machine ( F2040) is sensible cu low and high voltage and has more electronics inside , and the spare parts are more expensive
De få dagarna som är kallare än -10 i Göteborg kan jag räkna på en hand. Har inga mätningar på SMHI på kallare än -16 på 2000 talet.
OjojojDå måste du bo mitt inne i stan då. Själv bor jag strax norr om Göteborg inte långt från havet och jag försöker läsa av alla data inklusive tempen varje dag ca kl22:40 och kan säga att det är ganska många dagar som det varit kallare än -10, ibland någon vecka i streck.(om man bortser från denna vintern då som inte varit normal)Dessutom så har min pump (vad jag vet ) stannat 2 gånger för att det blivit för kallt vilket är -20grader sedan jag installerade den 2011 samt att min Zibro L/L fick även den kämpa i tempar under -20grader när den var installerad år 2009-2010.Jag värme 176m² plus håller ytterligare 40 frostfritt med en 8kW maskin och jag klarar mig kanske till -12 eller -15°C innan elpatronen går på.Hade jag gjort som ni funderar på och tagit 70% av min max effekt (max för mitt hus är ca 8900W) så skulle jag bara ha en 6kW maskin vilket skulle betyda att elpatronen troligtvis skulle börja arbeta någonstans mellan -5 och -10°C.När jag köpte min maskin blev jag rekommenderad en 6kW maskin av i stort sett alla försäljare men trots det valde jag en 8kW och med facit i hand kan jag säja att hade jag köpt idag hade jag tagit en 10kW för att klara ett par grader lägre temperaturer.Nu vet du hur jag har tänkt i min rekommendation till dig.
Vi planerar dessutom en takhöjning (Som kommer öka golvytan till ca 280m2, inkl källare) inom de närmsta åren.
Men man kan inte dimensionera för vad som kanske händer om 5 år
Som jag skrev i mitt förstta inläggDet är inte lätt att välja storlek med så lite information.sen har jag saxat vad du skrivit i din andra trådDet är detta jag gått på för att ha något som helst att dimensionera på och några andra siffror fanns inte från början.för att nu låta så härMen eftersom du nu inte vet hur du skall gör med ombyggnaden och redan bestämt dig för en 2040 så ta en sådan men ta isåfall en 12kWHa i åtanke att om du skall kyla med den så dra inte kyla i ventilationen då venten har alldeles för dåligt flöde samt att du kan få problem med kondens i kanalerna.Så till min fråga om du bodde mitt i stanGå till din länk http://www.hurvarvadret.se/stationer/92Titta högst uppDär står Lat. 57.72, Long. 11.99 (vilket är samma som WGS84)Nu kan du gå till denna sida som visar SMHIs station 513 i Göteborg http://www.ffe.slu.se/FF/GMap.cfm?IDC=513&APPL=W&ID2=LJag tror du har haft det kallare i Partille än vad det varit på stampens kyrkogård Fast du är inte medveten om det.
Varför då inte välja bosch/IVT som har inbyggt hetgasvärmt kondenstråg? Enligt min mening bäst i världen jämfört med alla konkurrenter med eftermonterade elvärmda tråg. Bosch/IVT är världsledande på den biten....