Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikinerfarenheter  (läst 24934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Nepal

  • Värmpumpkunnig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #30 skrivet: 05 mars 2015, 00:51:50 »
Reducera delta T på varm sido.. ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #31 skrivet: 05 mars 2015, 06:22:34 »
Men frågan är ju hur ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Gustaf1234

  • Gäst
Gustaf1234
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #32 skrivet: 07 mars 2015, 11:35:52 »
Problemet är att det är för många radiatorer på för för tunna rör.Underdimensionerade rör helt enkelt. Funkade innan med dom starkare cirkpumparna. Men nu med dom nya cirkpumparna fungerar det inte.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #33 skrivet: 08 mars 2015, 01:46:07 »
Cirk pumpen i Daikin har bra kapacitet trycker upp flödet i 30-35 liter. Systemet har en flödesdetektering som slår av värmedrift under 8 liter/min. Det är verkligen ett mycket lågt flöde, har man inte det i huset så är det svårt att få ut värmen. Systemet försöker jobba upp flödet om det är lågt i huset. Jag vågar sträcka mig så långt som att påstå att det fungerade (flödesmässigt) inte innan med gamla pumpen heller , däremot så var det inget som detekterade detta utan systemet inte jobbade optimalt. Grundproblemet är det dåliga flödet i huset. Enligt Gustaf i hans inlägg är det underdimensionerat, jag kan inte uttala mig om detta.
Finns det inga strypningar i rad kretsen som kan öppnas upp ?

Mvh
Daikin

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #34 skrivet: 08 mars 2015, 09:22:25 »
Ja, är alla instrypningar kollade? Öppnar man alla helt sÃ¥ slutar ju flödet gÃ¥ igenom raddarna dock och gÃ¥r bara i rören. Kanske kunde man prova att öppna upp alla strypningar lika mkt 2varv? eller nÃ¥t.  Blir det inte varmt nog i de sista rummen pÃ¥ slingorna är det väl bara att montera en extra cp. Behöver ju inte vara en dyr varvtalsstyrd utan vanlig Aklassad som drivs via ett relä, när vp gÃ¥r.
« Senast ändrad: 08 mars 2015, 09:26:26 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Gustaf1234

  • Gäst
Gustaf1234
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #35 skrivet: 15 mars 2015, 21:38:39 »
Vi har gått igenom varje radiator i huset och alla står fullt öppna. Termostaterna är motionerade och alla öppnar fullt.

Men det är för många radiatorer i huset på underdimensionerade rör.Det är orsaken punkt. =)

Sedan att Daikin säger att deras pump är stark nog håller jag inte med om.Eller så är den felkonstruerad. Den klarar inte så här många radiatorer på 15mm rör.

Det har vi varit med om på några liknande ställen.



Gustaf1234

  • Gäst
Gustaf1234
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #36 skrivet: 15 mars 2015, 21:48:04 »
Vet inte vad du menar att om man öppnar fullt på alla element så går det bara igenom rören?

Menade du att om man stänger alla helt så går det bara genom rören? Men det förstår jag inte heller.

Stänger man första radiatorn helt så kommer det inte vidare till nästa radiator eftersom det är ett seriekopplat system/enrörssystem.

Du kanske menar att om man stänger några radiatorer lite på ett pararell kopplat/tvårörssystem så går det lättare genom rören.

Hur som helst, detta är ett seriekopplat system/enrörssystem. Alla måste stå helt öppna för att få ut fullt flöde. Stänger du en radiator är hela kretsen körd.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #37 skrivet: 15 mars 2015, 22:38:54 »
På ett enrörssystem är flödet lika hela tiden oavsett om flödet går genom elementen eller inte. Skillnaden är bara att ett delflöde går genom elementet om elementventilen är öppen men det totala flödet påverkas inte. Därför brukar man strypa in slingorna för att få rätt flöden, naturligtvis kan även maxflödet över ett enskilt element strypas in men det påverkar inte slingans totalflöde..
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Gustaf1234

  • Gäst
Gustaf1234
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #38 skrivet: 16 mars 2015, 12:14:52 »
Helt rätt, tänkte helt fel igår när jag skrev. Men oavsett så går det inte att tjustera in radiatorerna för att få högre flödet på det systemet kunden har.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #39 skrivet: 16 mars 2015, 12:16:26 »
Helt rätt, tänkte helt fel igår när jag skrev. Men oavsett så går det inte att tjustera in radiatorerna för att få högre flödet på det systemet kunden har.

Är vi helt säkra på det?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #40 skrivet: 16 mars 2015, 13:45:57 »
Vi har gått igenom varje radiator i huset och alla står fullt öppna. Termostaterna är motionerade och alla öppnar fullt.

Men det är för många radiatorer i huset på underdimensionerade rör.Det är orsaken punkt. =)

Sedan att Daikin säger att deras pump är stark nog håller jag inte med om.Eller så är den felkonstruerad. Den klarar inte så här många radiatorer på 15mm rör.

Det har vi varit med om på några liknande ställen.

Nu blir jag lite fundersam.
Är det för många radiatorer på underdimensionerade rör eller är vår cirkulationspump felkonstruerad ?
Det är motsägelsefullt.
Lite data:
Daikin cirk pump (Wilo Yonos-Para RS15/7,5): Vid 0,40l/s så har du 50 kPa tillgängligt tryck.
Nibe 1245-8: 0,40l/s 40 kPa
Nibe 1245-10:0,40 l/s har 43 kPa

Jag är övertygad att det sitter strypningar per plan I detta hus som inte är fullt öppna.

Mvh
Daikin

Utloggad Aviatören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #41 skrivet: 13 april 2015, 12:03:02 »
Efter ett uppehåll i åtgärder i ärendet så har nu följande gjorts:
Ã…beropande av produkt och installationsgarantihar har gjorts till Varma Hem och Daikin.
Besök av Daikin expert som tror sig hittat felkällan vilken dÃ¥ skulle vara ett antal  strypningar pÃ¥ slingorna ut i dom tvÃ¥ vÃ¥ningsplanen det rör sig om. Strypningarna bestÃ¥r i korta bitar av 15 mm rör jmf med övriga 22 mm. Därutöver ett konvektorelement i en slinga som inte har nÃ¥gon bypass.
Förändrade grundinställningar på panna gjordes och flödet i den senaste insatta bypassen ökades för att säkerställa elpatronens funktion.
Huvudproblemet med för lågt flöde finns alltså kvar även om det nu har fått en "lösning" genom den bypass som Conair installerade.
Varken Daikin eller medföljande installatör erbjöd vid detta tillfälle någon vidare åtgärd.
Möjligheter och förutsättning till fortsatta åtgärder i egen regi undersöks f.n.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #42 skrivet: 13 april 2015, 19:30:42 »
GÃ¥r det inte att byta ut 15mm bitarna mot 22mm  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #43 skrivet: 14 april 2015, 11:10:23 »
Precis. Conair?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #44 skrivet: 14 april 2015, 13:52:40 »
Efter ett uppehåll i åtgärder i ärendet så har nu följande gjorts:
Ã…beropande av produkt och installationsgarantihar har gjorts till Varma Hem och Daikin.
Besök av Daikin expert som tror sig hittat felkällan vilken dÃ¥ skulle vara ett antal  strypningar pÃ¥ slingorna ut i dom tvÃ¥ vÃ¥ningsplanen det rör sig om. Strypningarna bestÃ¥r i korta bitar av 15 mm rör jmf med övriga 22 mm. Därutöver ett konvektorelement i en slinga som inte har nÃ¥gon bypass.
Förändrade grundinställningar på panna gjordes och flödet i den senaste insatta bypassen ökades för att säkerställa elpatronens funktion.
Huvudproblemet med för lågt flöde finns alltså kvar även om det nu har fått en "lösning" genom den bypass som Conair installerade.
Varken Daikin eller medföljande installatör erbjöd vid detta tillfälle någon vidare åtgärd.
Möjligheter och förutsättning till fortsatta åtgärder i egen regi undersöks f.n.

Hej Aviatören, tack för ett trevligt mote hos dig !

Sammanfattning av situationen:

Huset har en paralellkopplad enrörskrets med 2 våningsplan.
Matningen ut till radiatorkretsen görs ej med 22 mm. rör utan stamen är utförd I PEX rör med dia max 18mm.
Matningen från maskinen är 22 mm för att sedan I befintlig krets reduceras med ett antal kopplingar/rör till 15 mm och sedan tillbaks till 22 mm. och reduceras sedan ner till PEX rören.
Strypningarna för båda våningarna är fullt öppna och gav ett flöde på kring 4-5 l/min på ö.v. och 6-7 l/min på n.v.
Tillsammans blev flödet over båda våningarna straxt over 11 l/min.
Ej tillräckligt för ett effektivt arbetssätt samt för lite för att elpatronen skall gå in (begränsad till min 12 l/min)
En av anledningarna till det låga flödet upplever jag vara att den tidigare monterade värmepumpen hade larm på hög retur och en tidigare installatör monterade således en fläktkonvektor i.s.f. ett element på slutet av slingan på nedervåningen.
Fläktkonvektorn har ingen bypass och allt flöde går således genom denna.
Jag misstänker att denna koppling har en påverkan på flödet negativt.

Från Daikin´s sida så ser vi inget fel på vår produkt utan de driftstörningarna som har varit har uppstått p.g.a. det låga flödet I systemet.
Den av Conair installerade bypassen har samma funktion som en 4-rörskopplad tank och säkerställer flödet I systemet.
En borttagning av de dimensionsstrypningar som finns I fastigheten skulle kunna öka flödet så pass att framledningen kan sänkas och en lägre uppvärmningskostnad kan erhållas.
Relationen mellan kostnad för denna åtgärd kontra ökningen av verkningsgraden I systemet kan jag I dagsläget inte yttra mig om utifall det är ekonomiskt försvarbart eller ej.

Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!