0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Står du för eventuella lösningar av problem och kostnader i 20 år kocken Själv petar jag nog in Mitsubishis sw75 med nya tanken som precis släpptes
flera har ju 14 års försäkring som tillval men kostar antagligen en slant.
Hej på er!Ja det har väl inte gått så där jätte bra. Hitta till slut en firma som kunde hjälpa mig och löda förångaren. Det var en skarv på ett ingående rör på förångaren som hade spruckit. Vilket tydligen är ett vanligt fel då dom använder väldigt lite tillsats när det lödas från första början i tillverkningen.Glad ihågen och 6000kr fattigare åker jag hem med pumpen som jag förövrigt monterat ner och kört till deras verkstad.Men då vi sedan kopplar in pumpen så startar den så fint så. Dock då har något mer tagit skada. för trots att den kör på för fullt så får den inte upp hetgas temperaturen till mer än ca 40grader. Firman som hjälpte mig kom och tittade på den på plats och kan tyvärr inte konstarera felet (konsulterade även med ME supporten). Det finns två möjliga fel antingen så har kompressorn tagit styrk då den gått med lite kylmedel då förångaren sprack. Eller så är det den s.k. fyrvägsventilen som styr vilken väg gasen ska ta i systemet, att den inte riktigt sluter tätt så den blandar gas från kalla och varma sidan. Så summa sumarum är att det kostar åtskilliga tusen lappar till att byta ventilen och då det inte är säkert att det är den, så kanske även detta är att kasta pengarna i sjön.Så det får nog bli en ny pump tyvärr. Landar runt 40.000kr installerat och klart.Samtidigt som det känns osäkert då man hör att det är inget ovanligt med haverier på 3-5år gammla maskiner.Vad tycker ni? Köpa nytt eller installera bergvärme. har fått pris på en 12kw Thermia med 200m hål installerat och klart för 117.000kr efter rot.Är väldigt villrådig just nu!!