0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vart har den spruckit?Står den direkt på en gjuten platta eller står den en bit upp på stativ?Har den värmekabel i bottentråget?Lite nyfiken då jag har en exakt likadan från den tiden, går som tåget än så länge.Fastnar lite mycket is på vänstra sidans galler som den inte når att avfrosta bort är väl det enda som är lite dåligt vad jag har märkt.
Har det byggt upp med löv och skruff i hålet för kondensvatten i botten på tråget och detta sedan fryser till en isklump som spräcker förångaren så är det inte pumpens fel, det får man som ägare hålla rent själv.
Tjena var ute och felsökte på en exakt likadan Me zubadan med läckande förångare ny förångare kostar 11600:- ex moms och bytt och klart så hamnade vi på 23500:- ink moms en ny ytterdel kostade 56000:- ex moms hos Mitsubishi att det inte går att byta förångare är rent skitsnack utav reparatören.
Gissar på att is har orsakat skadan?Personligen så hade jag (som glad hemmapulare) bara blåst i kvävgas, sen letat upp läckan och lappat ihop den med lod, en bit kopparrör utanpå eller vad som nu hade funkat. Därefter provtryckt, vakuumpumpat ordentligt och fyllt på med nytt köldmedium.
Och med hemförsäkring blir det då ca 14000:- att betala.De två första åren har inget åldersavdrag och sedan är det 10% per år, dvs om den är 7 år betalar du 50% + självrisk.Så har de vanligaste försäkringsbolagen.
Det där med avfrostningen TS Comfort är inte lite dåligt .. Förångaren ska vara ren när avfrostningen är klar.man justerar tempen flyttar givare fyller lite mer köldmedel om det behövs.. med meracc