Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det värt att fightas för lÃ¥g temperatur till elementen... ?  (läst 27535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
Två olika temperaturspann!

Men det kan ju uppnås med en pump också tillsammans med motorventiler och dylikt?
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Kan man designa en lvvp för att jobba effektivast i ett specifikt temperaturspann? Ungefär som att en traktor ger mest effekt vi låga varvtal medan en Ferrari kanske jobbar bäst i höga?
I så fall borde ju en tvåpumpslösning ha en framtid, åtminstone i teorin.
Annars skulle det vara intressant med ett bevis för att en tvåpumpslösning kan (eller inte kan) implementeras med bara en pump.
@sege har ju i princip "simulerat" en tvåpumpslösning med en pump genom att ge varje "funktion" (varmvatten och husvärme) dedikerade tidsintervall. Men vad händer om dessa tidsintervall (till exempel när det är väldigt kallt samtidigt som ett helt fotbollslag vill duscha) måste överlappa?



Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
växelventilen finns pÃ¥ dom flesta luft vatten vp  redan som funktion

cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Jo men växelventilen kräver en vp som är effektiv i båda temperaturspannen, med 2 skilda vp kan man optimera både köldmedium och värmeväxlare mm.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Vill man kan man bygga designade anläggningar exakt efter dom behov som finns och önskas,,
men på villa sidan blir det för dyrt och för komplicerat ( i många fall) att firman som gör den blir unik
och får bo med kunden om något händer..

där av tex la jag min lilla varmvatten värmepump för villa sidan på hyllan .
Det gick jätte bra att lyfta upp till 70° vid testerna .
la slut tempen pÃ¥ vv beredningen pÃ¥ 60° vid körningarna som gjordes,,  :)
 
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Mmm
Å andra sidan så är ju just det att ha mer än en vp i huset inget extremt, finns ju massor av villor med mer än en lvp i drift...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Ja visst är det så att många har både 2-3.4 luft- luft vp ..

vill man slippa risken med höga lyft som det blir med en luft-vatten vp installation
är det nog bättre med att lägga mellanskilnaden på en vätske lösning i stället.
Det tar plats som f-n när allt ska upp och in ,, och det blir billigare för kunden .
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Men plats har mÃ¥nga mkt av i källare etc. här i landet.  Jfr det med England t.ex. där allt mÃ¥ste in i köket. ..boiler..... *roflmao*
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Jag flikar en ny fråga som är starkt relaterad till trådens ursprungsfråga:
På min Eurotrol (som styr Exoair och Exotank) kan jag ställa in börvärde för värmepump. Jag har gissat och testat mig fram till att detta är börvärdet för vattnet i tankens nedre del. Varmvattenberedaren värmer tankens övre del (väl?). I bruksanvisningen jag hittade i garaget står det att systemet alltid jobbar med att hålla "värmepump" fem grader över framledningstemperatur. Det låter ju rimligt, men varför ska jag då själv sätta börvärde för detta?

SÃ¥ fort temperaturen i tankens nedre del sjunker till [framledningstemperatur + 5] grader gÃ¥r kompressorn igÃ¥ng och värmer alltihopa till det börvärde jag själv kan sätta (vilket tidigare ägare tydligen satt till 50 grader).  När 50 grader är uppnÃ¥tt ändras börvärdet automatiskt tillbaka till [framledningstemperatur + 5] och kompressorn stängs av. För att fÃ¥ de 37 grader som mina element just nu behöver hÃ¥ller alltsÃ¥ min lvvp tanken konstant mellan 42 och 50 grader. LÃ¥ter inte det lite spÃ¥nigt? Jag testade att sänka "Börvärde värmepump" till 42 (meningen med livet enligt en känd bok). Men dÃ¥ lyckades inte systemet shunta ut tillräckligt varmt vatten till elementen! Jag börjar bli grÃ¥hÃ¥rig. Dessutom undrar min familj varför jag som inte direkt är nÃ¥gon "bil-tjej" tillbringar all min lediga tid ute i garaget.

Frågan är alltså: Hur ska jag förhålla mig till "Börvärde värmepump" (och till livet i stort)?


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Men det kan ju uppnås med en pump också tillsammans med motorventiler och dylikt?
Nej,  som du ser pÃ¥ cop sÃ¥ är vp utformad för att vara effektiv i framledningsomrÃ¥det arbetandes med brine eller yttertemp. En vp som mÃ¥ste arbeta med andra temperaturer är ineffektiv.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Jag flikar en ny fråga som är starkt relaterad till trådens ursprungsfråga:
På min Eurotrol (som styr Exoair och Exotank) kan jag ställa in börvärde för värmepump. Jag har gissat och testat mig fram till att detta är börvärdet för vattnet i tankens nedre del. Varmvattenberedaren värmer tankens övre del (väl?). I bruksanvisningen jag hittade i garaget står det att systemet alltid jobbar med att hålla "värmepump" fem grader över framledningstemperatur. Det låter ju rimligt, men varför ska jag då själv sätta börvärde för detta?

SÃ¥ fort temperaturen i tankens nedre del sjunker till [framledningstemperatur + 5] grader gÃ¥r kompressorn igÃ¥ng och värmer alltihopa till det börvärde jag själv kan sätta (vilket tidigare ägare tydligen satt till 50 grader).  När 50 grader är uppnÃ¥tt ändras börvärdet automatiskt tillbaka till [framledningstemperatur + 5] och kompressorn stängs av. För att fÃ¥ de 37 grader som mina element just nu behöver hÃ¥ller alltsÃ¥ min lvvp tanken konstant mellan 42 och 50 grader. LÃ¥ter inte det lite spÃ¥nigt? Jag testade att sänka "Börvärde värmepump" till 42 (meningen med livet enligt en känd bok). Men dÃ¥ lyckades inte systemet shunta ut tillräckligt varmt vatten till elementen! Jag börjar bli grÃ¥hÃ¥rig. Dessutom undrar min familj varför jag som inte direkt är nÃ¥gon "bil-tjej" tillbringar all min lediga tid ute i garaget.

Frågan är alltså: Hur ska jag förhålla mig till "Börvärde värmepump" (och till livet i stort)?

 tummenupp  Jag höll pÃ¥ med bilar mkt förr, nu är man mer i källaren. Gött att du är fast!  :)
Hade du inte en annan tank än Exotank? Kan du ta några bilder på hur shunten sitter installerad?
Kan det tänkas att den inte öppnar fullt kanske?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
65 kWh på 24 timmar blir 2,7 kW i snitt. Dra från 0,5 kW för varmvatten vilket ger att huset behöver lite över 2 kW för uppvärmningen vid noll grader ute. Värdet verkar väl lågt även för ett välisolerat hus.

Jag tror du har helt rätt.  Jag har nu testat genom att mäta temperaturfallet i ackumulatortanken när bÃ¥de kompressor och elpatron är avstängda, och dividera med tiden istället. DÃ¥ jag kan avläsa temperatur i topp och botten fÃ¥r jag ganska bra estimat pÃ¥ hur mycket effekt huset drar vide en viss framledningstemperatur (och retur). Det finns ju felkällor, men gör man det nÃ¥gra gÃ¥nger sÃ¥ fÃ¥r man hyfsad statistik :)
Då drar huset mellan 3 och 3,5 kw vid nollgradigt - och då är inte hushållselen inräknad så det ligger nog de factor på dryga 4kw.
Förresten - om man räknar baklänges från 3kw och en delta t på 8 grader (som jag har vid tanken) så blir det ca 0.09 liter per sekund i flödeshastighet. Är det normalt? Jag trodde det skulle vara högre - cirkulationspumpen är ställd på max...
Min värmepump snittar över ett dygn (enligt loggern på Exotrol) ca 2 kw. Det ger ett COP på under 2. Är det värt att kolla upp pumpen eller är det godkänt för en pump från 2004?

Hade du inte en annan tank än Exotank? Kan du ta några bilder på hur shunten sitter installerad?
Kan det tänkas att den inte öppnar fullt kanske?
Jag ska kolla upp shunteriet en gång till - om jag inte listar ut det tar jag gärna en bild!

Återigen - tack alla fina människor för att ni hjälper mig och för att ni för intressanta diskussioner med varandra som vi mindre bevandrade kan lära oss från! <3 (hittar inte "Hjärta" bland smiliesarna...)

VeronicaA


Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Hurra för Rickard som har lagt till en ny smilie.
Nu kan vi äntligen ge hjärtan till varandra!
 "love" "love" "love" "love" "love"


Kramar från
VeronicaA

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
 tummenupp  :)
Hur gÃ¥r det,  har du kollat upp hur allt är kopplat?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Nja - jag har återhämtat mig från en titthålsoperation. Men nu är det snart tillbaka till värmepumperiet.
En höftled verkar mycket enklare att reparera än ett värmesystem. Fast det kanske inte kirurgen håller med om :)
Återkommer snart med lite shunt-frågor... ska bara få upp rörligheten först. I mig alltså, inte i shunten - den rör sig frejdigt lite som den vill...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!