0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du lång rördragning inomhus med många böjar ? Har du 210 meter borra har du redan överskridit rekomendation om max slang längd på 400 meter men det borde funka bra ändå med en 10 kw vp hade du haft en 12 kw hade du ju haft samma effekt på cp.
ja precis så ser jag också på det,men frågan är ju hur man rimligtvis skulle kunna gå vidare med problemet?allt funkar ju faktiskt som det är...å andra sidan känns det ju lite dumt att behöva använda 200w för att cirkulera kb och det är ju för all framtid dessutom!!det var därför jag tänkte höra med er andra hur era pumpar reglerar cp på kb sidan.ditt svar uppskattas självklart och det hade ju varit bra att få de uppgifterna från fler som kör 1245.i ditt fall så kan man då säga att du cirkulerar i 360 m slang + invändiga rör med ca 70w och jag måste använda 200w för mina 420 m + 2x4m rör (cu 28 mm) invändigtNÅNTING ÄR KNAS!!!!!
i ditt fall så kan man då säga att du cirkulerar i 360 m slang + invändiga rör med ca 70w och jag måste använda 200w för mina 420 m + 2x4m rör (cu 28 mm) invändigtNÅNTING ÄR KNAS!!!!!
Ligger på 100% på min 1245 10kw i princip hela tiden men då går rören me några böjjar innan pumpen.
Det behöver det inte vara, det kan beror på typen av pump. Min gamla köldbärarpump drog nästan 100 W. Den nya, en elsnål men föga tillförlitlig pump, drar för samma deltaT 40 W.
ok tack för info,hur gammal är din pump?hur djupt hål har du?min pump är ju i princip ny och jag har 3 böjar i pannrum tot 6st alltså på fram o retur.
ja det kan ju vara så att nibe har monterat en cp "av gammal typ" som blir att dra typ dubbelt så mycket som en modern.....MEN det verkar i i mina ögon föga troligt!
Den är 9 månader 200m borrhål
Håller med, det är inte troligt. Jag missade att ni hade samma typ av pump. Men räknar man på teoretiskt erforderlig pumpeffekt för samma deltaT på köldbäraren, 4 grader, och samma COP skiljer det en faktor 2,2 mellan kombinationerna 10 kW och 420 meter slang och 8 kW och 360 meter. Hur det är med tryckfall i värmeväxlaren vet jag inget om.