0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
studsJag bor 1,5 mil utanför Kiruna vid Torne älv. När jag klev upp i morse hade jag 18 grader inomhus och - 28 grader utomhus. Den enda värmekällan, förutom ett element på toaletten, i huset som är igång är HE 9:an. Dessutom hade köksfläkten varit igång hela natten. Jag har ett hus på 90 m2, öppen planlösning, där jag vid renovering i somras tog bort alla elelement installerade en HE 9:a och en ny braskamin. Jag trodde att jag måste börja stötta med vedeldning vid -20 grader men pumpen verkar leverara värme vid väldigt låga temperaturer. Det kallaste vi haft är -30 grader och pumpen avger värme.
Enligt manualen till HE9 är maskinen specad ner till en utomhustemp om -20. Ett smärre mirakel (eller något annat ) om den kan funka vid -30 grader. Jokkamero får gärna återkomma med mer detaljerade uppgifter men jag tar detta med en nypa salt.
studsJag bor 1,5 mil utanför Kiruna vid Torne älv. När jag klev upp i morse hade jag 18 grader inomhus och - 28 grader utomhus. Den enda värmekällan, förutom ett element på toaletten, i huset som är igång är HE 9:an. Det kallaste vi haft är -30 grader och pumpen avger värme.
Citat från: jokkamero skrivet 29 december 2005, 16:51:30 studsJag bor 1,5 mil utanför Kiruna vid Torne älv. När jag klev upp i morse hade jag 18 grader inomhus och - 28 grader utomhus. Den enda värmekällan, förutom ett element på toaletten, i huset som är igång är HE 9:an. Det kallaste vi haft är -30 grader och pumpen avger värme.Hej! Jag känner att jag måste lägga in följande citat från Kinnan!"Inlägg från Kinnan AB angående COP Panasonic Sverigepumpen « Svara #65 skrivet: 16 november 2005, 13:14:11 »Nya Superscrollen HE9-SPE har även den testats. Enl tillverkaren av Panasonic är COP 5,22 vid +7°C. ETM Kyltekniks test gav följande siffror.COP 2,7 vid -18°C. Avgiven värmeeffekt 1,9kW, total förbrukning 0,7kW. Utblåsningstemperaturen var +38°C.MVHKinnan AB"Vid -28°C kan man tänka sig att uteffekten sjunkit 1000w och är nere på 900w.Vilken energiförbrukning hade ditt hus innan pumpinstalationen egentligen om du klarar dig på 900w vid -28°C och varför köpte du överhuvud taget värmepump?Efter hur många år räknar du med att pumpen ska vara betald??Lite nyfiken!