Jag har kikat lite mer i patentet, det är rätt många olika blandningsfall som redovisas där.
Jag tänkte idag, att det där med volumeric capacity är nog inte så komplicerat. Enheten är ju kJ/m^3 så det anger väl bara hur väl kylmediet transporterar energi. Om nu min markslinga är ok, så skulle det knappast göra något om energiuttaget ur marken blev lite mindre, snarare tvärt om. Om man då prioriterar COP borde också system-COP bli ännu högre. Tror jag spekulerat i den riktningen tidigare i tråden, sorry att jag upprepar mig.
Jag antar att de har antagit driftsfall som skiljer för R-502 och R-22, som de inte redovisar, och att det är det som gör den högre hetgasen för R-502, förmodligen för att de har antagit en lägre förångningstemperatur där, tänker jag.
Det finns med blandningar av R-290 och R-1270 i tabell 4. Kunde en poäng med att ha i lite propan i sin propylen att man får ner hetgasen lite, till priset att COP och VC sjunker. Det är väl ett problem med att använda propylen istället för R-502 som vi inte diskuterat tidigare i tråden, att hetgasen blir varmare.
I tabell 7 finns också blandningar med R-290/R-1270/R-E170. C9 kanske är intressant, 10% R-1270, 70% R-290 och 20% R-E170. 0.7 i glide och inte mkt större VC än R-502. Om tryck-tempkurvan är lik nog för befintliga expansionsventiler har jag ingen aning om.
Blandningen 20% R-E170 80% R-1270 hittar jag inte, men jag hittar några andra närliggande fall. I tabell 7 finns fall C6-C8 med blandningsförhållanden R-E170/R-1270 50/50% 60/40% 90/10%. Det ser ut som att glide sticker iväg när halten DME blir för stor, det är säkert det som är motivationen till vald halt 20% DME i R-432A. Jag tycker också att det ser ut som att högre halter DME drar upp hetgasen ännu mer än för ren propylen. C9 som också är införd i tabell 8 som C22 har svalare hetgas och lägre VC till priset av lite lägre COP.
Blandningar mellan R-290 och R-134A 50/50% finns som F2 i tabell 13. Den har ganska sval hetgas ser det ut som. Den kanske inte är så dum ändå...
G4 i tabell 16 har 80% R-290 och 20% R-E170. Glide är bara 1.0 för denna blandning men blir mer med mer DME i G2 och G3. Sval hetgas och lågt VC jämfört med R22. Också intressant blandning som jag gärna skulle se tryck-temperaturkurvan jämfört med R-502 på...
Mkt data och inte riktigt fullständig, men visst ger det lite ledtrådar om vad som borde undersökas iaf...
