0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att i sakta mak skaffa sig prylarna ingår i köldmedie-utforskandet och det inkludera att tex. köpa en sådan brännare och tub i järnaffären under ursäkt att det är användbara till annat oclså ;-) - likaså att botanisera bland tryckluftdelarna på biltema , ta hem en rulle kopparbromsrör i olika dimmensioner, koningsverktyg och helt plötsligt har du nytta av gasolbrännaren du köpte när du skall hårdlöda ihop sakerna i förberedelsen är du lånat eller köpt hem din första vakumpump och eventuellt göra en egen absolutvakummeter med hjälp av biltema 34V ljusstaksglödlampa enligt http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/51096-A-C-g%C3%B6r-det-sj%C3%A4lv/page19?highlight=vakumm%C3%A4tare(vet inte om lampjäkeln går att få tag på numera då allt byts till lysdioder numera... totalt värdelöst för sådana här viktiga övningar! ;-) )
Om du byter till elektronisk expansionsventil så får du bäst förutsättningar att optimera cop under olika driftsförhållanden, och din gamla kanske ändå är trött och behöver bytas.
Man brukar räkna rummets golvyta i relation till fyllningen för att se om det är risk för antändbar blandning.
Jag kan meddela efter ett fälttest att en blandning 50% R290 och 50% R134 brinner väldig dåligt, har man lite pys på tuben så kan man få strålen att brinna men vrider man på för mycket så slocknar det av sig själv.Jag tror det är i stort sett omöjligt att hitta en blandning i rummsluft som skulle kunna bli explosiv med denna cocktail.
Är det inte en elektronisk ventil jag har? Jag har iofs inte kollat så mkt på elektroniken och det jag tycker ser ut som en sladd som går iväg kanske inte är det? Det är en hel del jag behöver lära mig känner jag, men jag känner också att det går i rasande fart med alla bra kommentarer här och allt annat bra jag har hittat på forumet.
De två tunna rören som går uppåt är för hög- och lågtryckspressostaterna, antar jag?