Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe Fighter 310 p, Shuntmotor rör sig ej!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe Fighter 310 p, Shuntmotor rör sig ej! (läst 5769 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jompa3882
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 42
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Jompa3882
«
skrivet:
29 januari 2015, 09:20:15 »
Citera
Hejsan!
Har ett problem med min Nibe fighter 310 p årsm.-06. Shuntmotorn slutade fungera straxt före jul och således shuntades inte vattnet mot element-/förbrukningsvatten. Nu är den bytt och fungerar ändå inte.!?
Någon som vet vad felet kan vara? Något kretskort? Relä?
Mycket tacksam för tips.
//Jonas
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Nibe Fighter 310 p, Shuntmotor rör sig ej!
«
Svar #1 skrivet:
29 januari 2015, 09:25:24 »
Citera
Undersök det stora kretskortet med reläerna där nr 6 och 7 närmast transformatorn går till shuntmotorn. Se om de ser brända ut eller liknande. Titta även noga på den glasrörssäkring som sitter bredvid (F3) som kan vara trasig.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29867
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
29 januari 2015, 09:39:14 »
Citera
Du har väl kollat att den nya shunten är i automatläge (ställskruven pekar på A)?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Jompa3882
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jompa3882
«
Svar #3 skrivet:
29 januari 2015, 10:10:40 »
Citera
Tack för era svar! Shuntmotorn är korrekt monterad och i läge A, så den bör uteslutas (om den inte är trasig från fabrik...) Glassäkringen såg hel ut när jag kollade igår kväll, men tänker dubbelkolla den och reläerna ikväll! Tack än en gång!
mvh//Jonas
Loggat
Jompa3882
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jompa3882
«
Svar #4 skrivet:
29 januari 2015, 15:32:14 »
Citera
Nu har jag kollat reläerna och ett relä är alldeles svart!
Vad jag kan se heter den "12B". Går den att ta loss och ersätta med en ny? Var kan man köpa en sådan och pris, någon som vet? //Jonas
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
29 januari 2015, 15:55:29 »
Citera
Sådana reläer 12V/230V ska gå att få tag på hos
www.elfa.se
. Är det t.ex. Omron eller Schrack som sitter där nu? Viktigt ta exakt rätt mått och delning mellan stiften som ska i kretskortet. Vore ju roligt om det går att laga för ett helt nytt kraftreläkort kostar nog en bra slant.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Jompa3882
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jompa3882
«
Svar #6 skrivet:
29 januari 2015, 16:25:40 »
Citera
Mycket tack för all hjälp Josth!
Det är ett Omron-relä. Får börja forska lite i huruvida det är lött eller inte samt om vad det är för relä. Antar som sagt att kretskortet är rätt dyrt så det vore ju glatt om det gick att laga.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #7 skrivet:
29 januari 2015, 16:55:45 »
Citera
Tack
Det finns skapligt med Omron-reläer i lager hos Elfa. I deras katalog: Elektromekaniska komponenter -> Reläer -> Effektreläer för kretskort. Klicka i rutan för tillverkare Omron och tryck på listen "Visa urval". Är lött på kretskortet om jag minns rätt. Enbart reläerna för manöver av kontaktor 67 och 69 som har sockel och bara är att dra ut och trycka i.
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #8 skrivet:
30 januari 2015, 08:11:35 »
Citera
Det står väl nåt nummer på reläet? Finns inte exakt samma på Elfa så kan man googla på numret för att få fram data så att man kan hitta ett likvärdigt.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Jompa3882
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jompa3882
«
Svar #9 skrivet:
30 januari 2015, 17:16:56 »
Citera
Jag kommer ev. ha en bekant som är elektriker här i helgen, så jag hoppas han kan se vad det är jag behöver. Vore som sagt fantastiskt om det gick att fixa ett nytt relä.
Tack alla ni för enormt bra tips och råd!!!
Återkommer i ämnet. Mvh//Jonas
Loggat
Jompa3882
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jompa3882
«
Svar #10 skrivet:
04 februari 2015, 20:35:52 »
Citera
En liten uppdatering. Fann ett begagnat reläkort på blocket för 900kr som jag chansköpte i helgen. Monterades igår och nu funkar allt perfekt! Jag hade lite tur där.... Ha det fint alla!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1229
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
R_F
HJonatan
Josth
T Ramsmark
dvolod
macman
jälldorf
tyke
lars
Totning
rocas
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info