Vid felsökning av allt ska man göra det enklaste/billigaste först. I ordning:
-gör enheten strömlös i några minuter (detta fungerar hos min mor när hennes heavy "fastnar" i ett pysläge)
-böj ut givaren som mäter uteluft (den sitter i ett litet plasthus för sig själv på höger sida bakpå pumpen)
ta loss och låt hänga lös, har den kontakt med förångaren eller blir inbakad i is fungerar inte avfrostningen)
-mät upp givarna på förångaren resp. uteluft (ta av locket följ sladdarna till kretskortet, koppla av,mät med multimeter, hitta i manualen rätt givarvärde för den temp du har utomhus. jämför,om fel, åk till Onninen eller annan kylgrossist, köp en ny för 100-200kr) byt. Det är nuförtiden relativt ovanligt med givare som är kass, men du måste mäta för att kunna utesluta.
-kolla kretskortet okulärt för brända ledare, svullna kondingar och annat som sticker ut. Eller gröna avlagringar som kortsluter fält i kortet. Rengör med spritade tops exvis.
-ring ut en kyltekniker, de brukar inte bli mer än någon tusenlapp-1500 +körers. om de bara ska titta en halvtimme. Be honom ta med givare så han har det i bilen ifall behov.