Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Mitsubishi Heavy SRC26ZGX-SA Flippat ur
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Mitsubishi Heavy SRC26ZGX-SA Flippat ur (läst 5352 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Thomas.B
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 44
Karma +0/-0
Thomas.B
«
skrivet:
24 januari 2015, 18:46:07 »
Citera
Hej!
Min pump har börjat flippa ur ordentligt nu, fastnar i avfrostning och bara står och matar på det även när den är isfri igen. Fläkten går på som vanligt ute men inget händer inne.
Har 2 likadana pumpar 1 till källaren och 1 till ovanvåningen, den till källaren var utrustad med trågvärmare och funkar riktigt bra, känns även som fläkten matar bättre dock är det lägre i tak i källaren så kan vara därför.
Trycktestad och allt är korrekt.
Har haft av tempgivarpaketet (köpte nytt men firman gav mig fel så kunde inte byta) och rengjort kontakten som var smutsig, sen verkade den funka bra igen i några dagar för att nu gå tillbaka till samma skit, har köpt en trågvärmare som jag kopplade in idag för att se om det hjälpte. Nu avfrostar den (långt längre än nödvändigt) för att sedan till sist bara stå still men inte börja blåsa luft.
Inga lampor blinkar fel och inga felkoder kan hittas...stänger jag av den i 10sekunder och startar igen kommer den på efter någon minut och fungerar vanligt, tills den ska avfrosta igen.
Kan man återställa enheten på något vis? Har ni andra tips jag kan testa? Pumpen är c:a 5 år, endast använd på vintern i princip.
Loggat
Västerhaninge 17
Expert på värmepump
Stad/land: Stockholm (Haninge)
Antal inlägg: 583
Karma +0/-0
Kön:
Västerhaninge 17
SV: Mitsubishi Heavy SRC26ZGX-SA Flippat ur
«
Svar #1 skrivet:
24 januari 2015, 19:09:25 »
Citera
Läste en tråd som handlade om Daikin pump där is kunde byggas upp under lamellerna på kondensorn (heter den så !) på utedelen.
Modifieringen bestod av att placera värmekabeln precis under kondensorn så att is ej kunde byggas upp och lura elektronik till att tro att avfrostningen ej är OK
Viktigt att utedelen ej lutar åt kompressorsidan också ,så smält vatten kan rinna ur bottentråget.
Kan de va nått tro !
Loggat
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)
Thomas.B
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Thomas.B
«
Svar #2 skrivet:
24 januari 2015, 19:50:23 »
Citera
Tack för tipset!
Ska öppna upp den imorgon och placera värmekabeln bättre, har bara en temporär stick-kontakts version nu för att testa.
Nu körde jag fullt kyl-läge (18c är kallast) och det snurrade på bra som fan, ändrade till värme och den gick ner i några min som är att vänta när den slår om och nu ger den värme igen dock mycket lägre fart på fläkten än vid kyl-läge (oavsett fläkt-läge).... blir så trött på skiten!
Loggat
hsmapa
Expert på värmepump
Stad/land: söder om landsvägen
Antal inlägg: 290
Karma +0/-0
Kön:
Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
hsmapa
«
Svar #3 skrivet:
24 januari 2015, 20:12:48 »
Citera
Att den funkade efter du haft av givarna kanske är nån indikering på att det har nåt med dem att göra iaf
Du borde mäta så de stämmer i vilket fall
kan du beskriva mer exakt vad som sker vid en avfrostning så hade det ju hjälpt, tider, stopp,start,fläkt/kompress, ventilöppp/stäng osv
Edit:vet inte om du har dessa manualer men där är lite info om avfrostning parametrar på givare osv
«
Senast ändrad: 24 januari 2015, 20:34:26 av hsmapa
»
Loggat
Thomas.B
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Thomas.B
«
Svar #4 skrivet:
25 januari 2015, 01:48:48 »
Citera
Hej och tack för tipsen!
Jag har ingen multimeter hemma tyvärr och har aldrig mätt upp liknande förr, beställde ett tempgivarset från ett tips av en som arbetar med det men fick såklart fel kontakt...
Plockar av givaren imorgon och kör kontaktsprej också.
Den ger värme men sen efter avfrostning är det som att den inte vill starta igång igen, detta borde ju inte tempgivarna på utedelen avgöra? Har pumpen på 24 grader och jag har kanske 19 grader inomhus (har 2 element igång samtidigt nu annars vore det kallare).
När den har frostat klart, som tar kankse 3ggr längre tid än vad ja vill minnas, så lyser bara lampan grönt på innedelen som att det är rätt temperatur inomhus. Stänger jag då av den och startar om den så kickar den igång efter en liten stund och snurrar på nån timme innan den ska avfrosta igen och det blir samma skit igen, låter nästan som fel på kretskortet i min bilmek hjärna?
Fler tips?
Loggat
hsmapa
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
hsmapa
«
Svar #5 skrivet:
25 januari 2015, 16:31:57 »
Citera
Inte säkert det finns några snabba, enkla fix till ditt problem
Ska du felsöka får du nog börja med nåt, testa grundligt och sen försöka utesluta grejer
Det hade underlättat om du var mer specifik i din felbeskrivning med, svårt o ge råd annars
Loggat
Thomas.B
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Thomas.B
«
Svar #6 skrivet:
25 januari 2015, 22:13:56 »
Citera
Tack för att du försöker hjälpa iaf
Pumpen fungerar normalt och BRA fram tills dess att den ska avfrosta.
Idag var det ganska fint väder, fick sänka pumpen då det blev jävligt varmt inne (från 24-22).
Nu på kvällen är det kallt igen och för nån timme sen avfrostade den för första gången vad ja vet idag och har ännu inte startat
Den avfrostar länge (utedelen helt avfrostad långt tidigare) för att till slut bara lysa Grönt på RUN som den ska göra när den är igång men inget händer.
Blåser väldigt svagt och ganska kallt för att nu 30-45min senare avfrosta igen. Fläkt justeringen på innedelen flyttar sig inte ifrån det läget den har när den avfrostar till det jag ställt den på när den är i drift heller. Utedelen snurrar på men ingen värme in.
Stängde av den och startade om den men inget hände på 10min så jag gjorde samma igen fast lät den vara av i kankse 5min och då kom den sakta igång(avfrostade dock först), efter några minuter började fläkten blåsa lite hårdare och nu snurrar den på igen antagligen till den ska avfrosta... jag blir knäpp!
Alla tips tas varmt emot
Känns inte som det är tempgivarna på utedelen som kan orsaka detta? Men jag kan ge ett försök och byta hela denna också, dock vet jag inte om de har delen i lager och jag är mer än irriterad över problemet...
Loggat
electroluxaren
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2459
Karma +1/-0
Värmepump eller värmepumpar?
electroluxaren
«
Svar #7 skrivet:
25 januari 2015, 22:48:59 »
Citera
Ska den inte lysa rött när du kör den i värmedrift?
Loggat
Thomas.B
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Thomas.B
«
Svar #8 skrivet:
26 januari 2015, 00:11:03 »
Citera
Nej alltid grönt när den är igång.
Den avfrostade 22.40-22.55 kanske och sedan dess har den lyst grönt och bara en vääääääldigt svag ström av kall luft som kommer från den.
Utedelen är helt avfrostad och fin, utefläkten snurrar om än mindre än den identiska som jag har i källaren (som för övrigt funkar skitbra).
Stänger av den i 2min och startar om och då tar det c:a 3 min och den börjar fungera igen fast med lite lägre fart på inomhusfläkten vill jag tycka (fläkten är på high)
Sen funkar allt som det ska tills den avfrostar och det skiter sig igen...
Loggat
hsmapa
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
hsmapa
«
Svar #9 skrivet:
26 januari 2015, 01:00:26 »
Citera
Har du noterat om den gurglar till o pyser efter avfrostning, antar det är när ventilen styr om
Du har ju en del sensorer som sköter ett o annat som du kan titta på
Saxat från annat forum
Hi, I had this same problem with an old Mitsubishi Electric cassette. It would run fine on cooling cycle but on heating would be stuck on defrost and the internal fan would not operate. In our situation we found a faulty reversing valve coil which was broken and cracked and therefore not providing the reversing valve with the power to change over. As such the system was operating in cooling mode, but the electronics were sensing for heating mode. Therefore the temp sensor noted that the temperature was too cold and required defrost.
Could that be a possibility for you?
«
Senast ändrad: 26 januari 2015, 01:34:55 av hsmapa
»
Loggat
electroluxaren
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2459
Karma +1/-0
Värmepump eller värmepumpar?
electroluxaren
«
Svar #10 skrivet:
26 januari 2015, 08:09:23 »
Citera
Jag var ute på en sådan där heavy för länge sedan.
Ungefär samma beteende
Då byggde kompressorn inte upp något tryck ..ibland..
Det visade sig vara kompressortypen som inte tyckte om att bli varm och oljan koxade i ringarna, vilket kan berott på dålig rengöring av innedel.
En snabbkoll för detta är att känna på det grova röret ut från ute-delen vid värmedrift, det bör bli upp till 70C varmt i alla fall 40C.
Loggat
Thomas.B
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Thomas.B
«
Svar #11 skrivet:
26 januari 2015, 10:11:40 »
Citera
hsmapa: Nä, inget är annorlunda på den fronten mot när den fungerade. Min fungerar ju fram till dess att den ska avfrosta, stänger jag av och på den kickar den ju till igen till den behöver avfrosta igen.
electroluxaren: Jag dammsuger innerdelen var-varannan vecka och den är knappt smutsig då. Ska ut när jag hinner från kontoret och känna på röret.
Jag är inte direkt kunnig i värmepumps elektronik, däremot är jag bra på att mecka så jag kan byta det mesta men felsöka en sånhär vetefan hehe
Tycker ni det är värt att ta hit en tekniker och betala 1500-2000(?) för att få reda på problemet och sedan eventuellt byta för flera tusen till?
Ska ringa och be om lite tips iaf och höra priser.
Loggat
hsmapa
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
hsmapa
«
Svar #12 skrivet:
26 januari 2015, 12:44:06 »
Citera
Nä, jag är för snål för o ta hem nån hantverkare överhuvudtaget så det är nog inte befogat på en 5-åring enligt mig
Samtidigt är 5 år inte mycket för en pump så den kan ju ha 5 -10 år till i sig
Så jag tycker du ska försöka meka lite till, har du lite bilmekhandlag så klarar du iaf kolla sensorerna, det är det minsta du kan göra tycker jag
Du har ju inget att förlora om du nu funderar på att köpa nytt ändå
Jag resonerar såhär, om allting på din pump fungerar förutom just återstart efter avfrost och du ej har felkoder då är det troligtvis den parameter som säger åt pumpen att starta värmedriften igen som ballat ur
Sen får man försöka utesluta grejer i den mån man kan
om det är kretskortsfel så hade nog inget fungerat eller iaf hade du haft felkoder av nåt slag ( rätta mig gärna om jag har fel här ni som reparerar pumpar)
Men det är klart ibland blir man bara trött på skiten o vill att det ska fungera så jag förstår frustrationen
Loggat
Thomas.B
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Thomas.B
«
Svar #13 skrivet:
26 januari 2015, 14:16:48 »
Citera
Det är lite samma tänk jag är i, mest att ska det kosta mig 5-6000 för att få den åtgärdad så kanske den har några år till på nacken och går sedan sönder. Köpte denna billigt av en kompis som jobbad i butik för 6500(visningsex). Känner inte för att betala hela värdet i en reparation
Jag tror tyvärr läget är värre, nu är det ett par plusgrader här i söder och den var helt fri från frost på utedel men blinkade fortfarande för avfrostning på innerdelen (utedelen snurrade på som vanligt).
Stängde av skiten för annars slutar det med att jag sliter av skiten från väggen o hoppar sönder den
Velar lite om jag ska köra elvärme resterande utav vintern och köpa en ny pump i sommar/höst, så kan jag när jag har tid och ork se om det ens är lönt att laga den jag har.
Eller ska jag bara köpa och byta skiten nu direkt.....
Loggat
hsmapa
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
hsmapa
«
Svar #14 skrivet:
26 januari 2015, 15:31:21 »
Citera
Jag hade nog väntat, känns säkrare o inst ny pump i lite värme, det verkar ju inte bli så kallt heller så då blir det kanske inte för dyrt med elvärme
Hur ser det ut när den blinkar för avfrostning om man får fråga, tänkte om den kanske blinkar för nån felkod och inte avfrostning
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1220
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Börje__
pathe915
T Ramsmark
VictorHus13
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info