Nu vände borraren upp och ner på det hela.Han stötte på en stor sprick-zon på 145 meter som ger över 300 minutliter
Vattnet räcker till hästar, hushåll, pool, ankdamm och en mindre industri.
Han kommer dessutom inte att kunna borra vidare så det finns inte mycket att välja på än att köra på grundvatten likförbannat.
Vattenpelaren ligger på 20 meter så det ar inte så farligt högt att lyfta som jag först trodde.
Borraren föreslår en Grundfoss 4 tums undervattenspump som ger 40 minutliter.
Eftersom jag nu inte har något val (annat än att borra ytterligare ett svindyrt hål) undrar jag nu om det finns någon teknik som gör att pumpen går billigt?
Jag har fatt rådet att använda en Ejektorpump eftersom den inte kommer att vrida sig vid start och stopp men det verkar inte spela någon roll nu, då jag inte skall ha någon kollektorslang som pumpen kan gnaga på, längre.
Dessutom verkar den ha dålig verkningsgrad.
Jag har hört någonstans att frekvensstyrning skall vara bra, någon säger att det inte spelar någon roll på en så liten pump, vidare säger alla att pumpen definitivt skall vara en 3 fas vilket jag har i huset.
Jag tänker låta VPns behov styra och i andra hand kommer vatten till hushåll hästar etc.
Jag behöver råd om hur detta skall göras så att vi inte står utan vatten när det är smällkallt ute.
Sammanfattat undrar jag över följande
Grundfos 4 tums undervattenpump?
Frekvensstyrning eller inte?
Ar det något speciellt jag skall tanka på med styren?
Vad tycker ni?
/Anders