Borraren stötte på berg(gnejs) på 50 meter och gjöt fast foderrören på 54 meters djup.
Han har nu kommit vidare och är på ca 100 meter och uppskattar flödet i brunnen till ca 30 minutliter.
Flödet kommer från en spricka på ca 60 meters djup och han tror att det kommer mer vatten inom kort.
Jag har valt att bortse helt ifrån installationskostnaden i mitt resonemang.
Jag tänker borra 200 meter och sätta i kollektorslang som reserv om grundvattnet skulle strula.
VP´n kör jag då på grundvatten via mellanväxlare.
Jag borrar 200 meter trots att jag sannolikt hittar tillräckligt med grundvatten på 120 meters djup.
Anledningen är att det blir svindyrt att borra ytterligare ett hål om grundvattnet skulle sina.
Jag är inne på en grundvattenlösning av 2 anledningar.
Dels hoppas jag på bättre cop och dels hoppas jag på mer vatten.
Jag har i ett tidigare inlägg fått klart för mig att det finns fördelar och nackdelar med bägge varianterna.
(
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4949.msg46249.html#msg46249)
Med risk att ha missat något kan jag summera diskussionen i tråden ungefär såhär.
kollektorslang:
Mindre strul, djupare hål, sämre cop, ingen grundvattenpump och inget returhål eller stenkista.
´
Grundvatten :
Bättre cop förutsatt att vattenpelaren är på ett rimligt djup, frysrisk, mellanväxlare, mer vatten, grundvattenpump och risk att borrhålet sinar (speciellt på våren).
Kan någon hjälpa mig att räkna på hur mycket det kostar att lyfta vattnet ?
Som mest kommer ca 34 minutliter att gå åt.
Det motsvarar ca 2 kubik i timmen som väger ca 2 ton.
Tyvärr har jag glömt vad fysikens lagar sa om vad detta kostar mig i El, det enda jag minns vagt från fysiken är ett räkneexempel där vi räknade ut att en byggkran krävde el för ca 2,50 kr för att göra samma dagsverke som en gubbe som bar upp tegelsten på ett tak till ett bygge.
Jag inser att elen har blivit dyrare sedan dess och att det inte är tegelstenar det hanlar om.
Principen måste vara ett lyft på 2000 Kg som mest 50 meter och jämföra kostnaden för detta med besparingen av den ökade effektiviteten på VP´n.
Det schweiziska värmepumpsinstitutet som har jämfört alla möjliga pumpar saknar tyvärr cop data för just min IVT E9 HT plus när det gäller grundvatten.
(
http://www.ntb.ch/files/1/3161/bwlist%20engl%2016.Okt.03.pdf)
Tittar man på andra pumpar verkar COP ligga ca 0,9 – 1,2 högre när man kör på grundvatten än med kollektorslang, om detta är översättningsbart till min VP med mellanväxlare skulle ett överslag kunna se ut såhär:
40000 kWh per år minus hushållsel 10000 kWh = 30 000 kWh för uppvärmning. Med ett elpris på 1 kr / kWh bränner jag ungefär 30 000 på uppvärmning med vattenburen elvärme COP 1
Typ COP kostnad besparing
El 1 30 000 0
Kollektor 3,2 9 300 20 700
Grundvatten 4,2 7 100 22 900
Tja, jag spar ytterligare 2200 om året med grundvatten om antagandet stämmer att COP ökas med 1.
Minus lyftkostnaden.
Frågor:
1. Kan någon hjälpa mig att räkna på hur mycket det kostar att lyfta vattnet (2 ton 50 meter) ?
2. Äter driften av grundvattenpumpen upp ovanstående besparing?
3. Är antagandet rätt att COP ökas med 1 om man kör på grundvatten?
4. Skall jag tänka om och köra på kollektorslang?
5. Om jag gör detta kan jag då ta dricksvatten ur borran?
6. Har jag räknat fel i besparingskalkylen?.
Ju mer jag har läst av forumets snillen ju krångligare har det blivit
Hjälp!
Anders