0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för alla svar. Var AFK i går så tyvärr sent svar. Jag vet tyvärr inte hur lång slingan är i tanken. Det är korrekt, det är en glykolfylld slinga ut till VP. Jag har under gjort en minskning av innertemp med ca 2 grader på natten, som jag uppfattar det så "lever" huset på dessa timmar på värmen i tanken. Jag har väldigt lite förbrukare förutom värmesystemet. VP var som sagt helt avstängd under dessa mätningar. När jag tänker efter så jobbade elpatronen upp temperaturen från 38 i botten, 47 mitten och 55 i toppen i acktank till ca 50 grader rätt igenom under den 29e. Så den dagen är missvisande som mätvärde. Dvs 30 och 31 värdena är de korrekta. Ber om ursäkt, det är lite många parametrar att hålla reda på. Smurfen, vilka temperaturer behöver man veta för att kunna få ut mer info? Jag har lite som jag minns: 38 grader är det som mäts upp precis ovanför där slingan matas med varmvatten. Pumpen verkar försöka ge ca 55 gradigt vatten. VP slår av vid 45 grader. Detta värde är ju helt upp till mig, eftersom tanken skiktar sig väl så i 1/3 till 2/3 delar är den ju ca 50-55 grader när pumpen slår av. Vid vilka temperaturskillnader jobbar kamslingan bäst per meter? Jag förstår ju att det lär vara beroende av flöde och temperaturdelta. Ska jag skruva ner VP till 40 grader för att VP skall gå på en bättre tempdiff?Acktanken är dockad med en stor vedpanna, men jag fixar inte allt jobb med ved som behövs för att få kåken varm speciellt nu när jag nyss flyttat in. Roland: 0,38 kwh/m2, skulle då 228 x 0,38 = 31623 kwh vara en indikation om årsförbrukningen?
Roland: 0,38 kwh/m2, skulle då 228 x 0,38 = 31623 kwh vara en indikation om årsförbrukningen?