Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
precis kört igång min nya anläggning och har lite frågor!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: precis kört igång min nya anläggning och har lite frågor! (läst 4556 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
casetomas
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: floby
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
Kön:
sånt äre!
casetomas
«
skrivet:
31 december 2014, 12:30:43 »
Citera
Hej allesamman! vilket roligt forum, kommer nog hänga som klistrad här i vinter
!!
Köpte huset för ett år sedan, en 1½plans kåk på 200kvadrat väldigt öppen planlösning på bottenvåningen! ligger mitt ute mellan två åkrar och det blåser 310 dagar om året!
det är golvvärme med rumsgivare på hela bottenplan med lite stöd av 2 radiatorer i hallen samt radiatorer på andra våning!
jag kasta ut den gamla pumpen i sommras, vet inte vad det var för någon men den var ditsatt 89 iallfall med den dagens kolletorer i marken ( jordvärme)
jag har nu satt i en nibe F1255 samt 800meter slang (2x400), fick det att funka relativt bra nu när tempen var lite lägre men har ju haft bekymmer med solinsläpp i fönster och sådant på vårkanten m.m samt blåsten! så igår åkte det upp en innergivare, jag tog bort alla rumstermostater på golvvärmen förutom en inne vid kamin! (Den är rätt så högt ställd) och alla radiatorer är fullt öppna! nu till min fråga, jag upplever att jag får höja kurvan ett snäpp men sänka kurvförskjutningen med -1 för att få det att bli behagligt! jag har i nu läget framledning 36,5, retur 32,8 Beräknad framledning 36,4 och en rumstemp på 20,6 (ställd på 20.5) KB in 2,7 KB ut -0,6 -32gradminuter kompressorn 20hz! pumpen har gått kontinuerligt sen jag satte in givaren nästan!
har jag lyckats eller verkar det åt skogen??
Loggat
Nibe 1255 800m jordvärmeslinga sen juni 2014! Bor väldigt öppet i västra götaland! Golvvärme på 90% Av nederplan samt radiatorer på andra våning! 200kvadrat öppen planlösning! 3glas fönster
Nästan överallt samt tillägsisolerat. 17000kwh
Med gamla pumpen från 89!
casetomas
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
sånt äre!
casetomas
SV: precis kört igång min nya anläggning och har lite frågor!
«
Svar #1 skrivet:
31 december 2014, 12:35:06 »
Citera
det är +1.5 ute just nu med och blåser lite!
Loggat
Nibe 1255 800m jordvärmeslinga sen juni 2014! Bor väldigt öppet i västra götaland! Golvvärme på 90% Av nederplan samt radiatorer på andra våning! 200kvadrat öppen planlösning! 3glas fönster
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30507
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
31 december 2014, 12:39:15 »
Citera
Jag fick hålla på nästan en hel vinter med att trimma in rätt kurva/förskjutning och detta bör man göra utan aktiv rumsgivare.
Det tar ca 1 dygn mellan varje ändring innan läget stabiliserats.
Jag har dessutom flyttat utegivaren till söderläge för att bättre kompensera för solinsläpp, mitt hus är byggt som en solfångare...
För att kompensera för blåst vet jag inget bättre än en rumsgivare.
Men det ser ju bra ut hittills, en bra grej med den där värmepumpen är att du kan logga värden på en USB så du slipper bosätta dig framför värmepumpen den första tiden.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
casetomas
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
sånt äre!
casetomas
«
Svar #3 skrivet:
31 december 2014, 13:09:21 »
Citera
okej! ja jag får sätta mig in i usb biten lite
hur ska jag göra med bypassen på golvvärmen? ska jag stänga den helt! jag har den lite öppen nu.. ??
Loggat
Fredrik567
Expert på värmepump
Stad/land: Karlstad
Antal inlägg: 309
Karma +0/-0
Kön:
Fredrik567
«
Svar #4 skrivet:
01 januari 2015, 10:55:24 »
Citera
Golvvärme bypassen behövs inte och ska vara stängd om du inte har termostater på varje individuell slinga.
Har du bara en termostatstyrd slinga (och flera utan termostat) skulle jag också skippa bypassen.
Bypassen finns där för att ge cirkulation även om alla termostater är stängda.
///Fredrik
Loggat
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).
casetomas
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
sånt äre!
casetomas
«
Svar #5 skrivet:
01 januari 2015, 14:03:05 »
Citera
okej! jag har ju rumstermostat på en slinga kvar och det är slingan som är i samma rum som kaminen! fast jag har ställt den rätt högt, för att golven ska komma upp i tempen till nästa dag när jag har eldat på kvällen! har snubblat över en annan fråga med, i meny 5.1.14 på f1255 kan jag ju ange om jag har radiatorer(som den står på nu) om jag har golvvärme eller bägge delar. vad gör det för skillnad? samt hur ställer jag in rumsgivaren så att systemet inte blir allt förkänsligt? om jag har den på 20.5 grader inställd så vill jag ju inte att det får nippran bara för att det är 20.3 alt 20.7 i huset?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19389
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #6 skrivet:
01 januari 2015, 14:33:11 »
Citera
Vp ställer deltat olika beroende på golvvärme eller radiatorer men vet tyvärr inte vad som skiljer men antar att det är lägre delta med golv inställning. Man kan ställa olika grader på rumsgivarpåverkan vad som är optimalt beror nog på huset men är det känsligt för blåst skulle jag prova kanske en 4a
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
casetomas
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
sånt äre!
casetomas
«
Svar #7 skrivet:
01 januari 2015, 14:56:08 »
Citera
Okej
jag provar å ändra så får vi se:) jag har 5 plus idag och det
Blåser kallt, innergivaren på 20.5 men eldar i kamin och har en rumstemp på
21.6 i rummet närmast kamin och 21 vid rumsgivarn!
Pumpen har gått konstant sen i morses och jag har 36c fram
31.6 retur samt 34.9 beräknad! -73 gradmin! Är det ok?
Ju lägre gradmin desto mindre värmebehov eller?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #8 skrivet:
01 januari 2015, 17:23:44 »
Citera
Vp strävar efter att gå hela tiden dvs när gradminuterna närmar sig noll kommer kompressorn gå på lägsta hz ca 20 hz. Är effekten fortfarande för hög så framledningen ligger över börvärde kommer gm räknas ner till noll så småningom och kompressorn stoppas tills gm sjunkit till startvärdet igen.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
casetomas
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
sånt äre!
casetomas
«
Svar #9 skrivet:
01 januari 2015, 18:17:25 »
Citera
Okej! Då måste jag ju fått ihop det riktigt bra
då kan jag se
Förbi detta med gradminuter för det funkar ju! Det är ju bara
Kurvan jag behöver justera när det blir kallt frampå
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #10 skrivet:
01 januari 2015, 19:45:43 »
Citera
När det blir varmt ute så vp kommer jobba som on/off vp kan det finnas läge att kolla över Gm inställningen. Nibe brukar ha start av kompressor på Gm -60 från fabrik vilket ofta går bra att sänka till tex -100 för minskat antal start stopp.
Loggat
casetomas
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
sånt äre!
casetomas
«
Svar #11 skrivet:
06 januari 2015, 23:03:36 »
Citera
Okej gm är sänkt till -100 och det verkar funka!
En annan tankenöt, när jag hade stabilt väder
här hemma vilket var -1.5 på dagarna och närmare
-4 på nätterna ställde jag pumpen på kurva 6 och
det funka bra jättebra! Hade ca 20.5 inne
men nu
när det är 2 plus och lite mer än vanligblåst orkar
Vp inte hålla det, även fast jag har innergivarn på
20.5 med 5 i faktor! Har jag fel kurva?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #12 skrivet:
07 januari 2015, 22:21:37 »
Citera
Du har troligtvis fel kurva eller otätt hus
Man bör ställa in kurvan utan innegivare vid lite olika utetemperaturer men då ska det inte vara storm
Loggat
casetomas
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
sånt äre!
casetomas
«
Svar #13 skrivet:
07 januari 2015, 22:28:33 »
Citera
Ställde in kurvan utan innergivare ju
och det höll temp fint!
Jag bor ju såpass öppet så när det är 0 och upp till
+8 och lite vind då blir det kallt! Kanske ska knäcka
kurvan? För det är ju fin temp i huset när det är minus ute!
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #14 skrivet:
08 januari 2015, 22:48:53 »
Citera
Knäcka kurvan är säkert bra men jag skulle gjort en egen kurva kolla framledningen på den kurva du har nu och gör en egen kurva med liknande värden så är det lätt att ändra vid den aktuella ute tempen som inte stämmer.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 613
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
EvertL
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info