Hejsan!
Jag är nybliven husägare som upplever den första vintern i vårat hus.
Huset som ligger i mälardalen är byggt tidigt 80 tal 128m3 enplan och har vattenburna radiatorer. Uppvärmningen sker med en IVT490 från 2011. Badrummen har separat uppvärmning. Vi är tre pers i hushållet och duschar normalt. Inget överdrivet.
Jag har nyss haft service på den och det var inget att anmärka på enligt servicekillen. Nu till mina frågor:
Värmekurvan ligger på 6,7 och då har vi ca 21 grader i huset. Normalt?
Nu när det är drygt -10 går det i princip hela tiden på eltillskott upp till 8kw. Normalt?
När det är så kallt som det är nu går kompressorn alltid tillsammans med tillskottet. När temperaturen är nådd stängs kompressorn av och pumpen står i viloläge en stund tills det börjar om igen. Brukar det va så? Jag skulle vilja att kompressorn gick konstant. När temperaturen var runt nollan gick kompressorn oftast utan tillskott.
Kompressortemperaturen (GT6) varierar väldigt, från ca 40 till drygt 80 grader. Normalt?
Jag har kollat upp tidigare ägares årsförbrukning och den varierar mellan 14000-19000kw de 4 senaste åren. Som det känns nu kommer vi toppa det med tanke på all tillskott. Blir spännande att få elräkningen

God fortsättning!