Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad är det för fel på mitt värmesystem???
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
12
[
13
]
14
...
31
Next
Gå ned
Författare
Ämne: Vad är det för fel på mitt värmesystem??? (läst 105070 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sanntos
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 950
Karma +0/-0
Sanntos
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
«
Svar #180 skrivet:
29 april 2015, 15:55:27 »
Citera
Men är det inte så att golven på ov inte blir riktigt varma? (jag har läst hela tråden men minns inte nu längre) Det är ju så att man behöver lite kräm i golven för att värma upp rummen om det är högt i tak, det räcker inte med 21 grader. Man ska ju inte behöva bygga om till passivhus för att rätta till en sådan här sak.
Men hur det nu än ligger till med golvet så tycker jag att man måste bestämma sig för vad som är viktigast. Om du sätter dig ner vid köksbordet med din fru och säger så här att ni har tydligen lite mellanlägg på ovanvåningen som är gjort av cellplast och det tar bort stegljud men cellplast isolerar också, så vad tycker du är viktigast inga stegljud ens om faster går runt däruppe i sina träskor, eller att värmen funkar? Kanske säger hon värmen..
Loggat
micke e
försöker iallafall
Kan värmepumpar
Stad/land: karlskoga
Antal inlägg: 121
Karma +0/-0
Kön:
bergvärmepump
micke e
«
Svar #181 skrivet:
29 april 2015, 19:40:08 »
Citera
vad gäller stegljudsisolering finns detta att läsa
http://www.kahrs.com/globalassets/se/kahrs_subfloors_underfloorheating_se.pdf
och vad jag (utan att ha lusläst det hela) kan förstå är att det nog bör/skall ligga någon typ av stegljudsisolering mellan mbl och parkett OCH att kraven på rak/plan het samt yta är stora!.
det är ju många som skriver och tycker i detta ämne och undrar om någon mer tycker som jag att detta kunde vara en ide?
nr 1 man kan ju själv bestämma hur djupt man vill ha slangen...
nr 2 efteråt skall det ju spacklas ingen och då har man ju fantastiskt bra möjlighet att åtgärda ev ojämnheter/svackor mm.
sist men inte minst behöver ju detta inte bygga mer än 0 mm,och kostnaden behöver ju inte bli jätte hög heller.
den här ide`n bygger alltså på att man lägger gv slangen så pass ytligt så värmen tar lättaste vägen och går uppåt och inte neråt och ev något tätare än rek så man ej får ett randigt golv.
Loggat
hus i Karlskoga byggt -33 boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad 45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #182 skrivet:
30 april 2015, 10:23:37 »
Citera
Om stegljudsisolering behövs eller ej kan man ju prova i ett mindre rum. Ta upp ngn kvadrat av parketten där, vik undan skummet och lägg tillbaka några parkettbitar, och be ngn gå upp och klampa med träskor, först på originalgolvet, och sedan på den biten som saknar stegljudsisolering.
Om det sedan är OK utan stegljudsisolering så kan man ju ta bort den i ett av de mindre rummen och prova om det blir tillräckligt varmt där (synd att sommarn närmar sig dock men det kanske fortfarande är kalla nätter hos er med?)
Känns ju bättre än att bara hoppas att det är OK..
Å andra sidan, om byggfelsförsäkringen betalar, varför kan de inte få betala isolering nedåt + nytt innertak (som givetvis kompletteras med spottar)?
Får frugan det alternativet så tror jag att övriga bleknar...
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
HannesS
Expert på värmepump
Antal inlägg: 209
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
HannesS
«
Svar #183 skrivet:
21 oktober 2015, 14:13:37 »
Citera
Det var länge sedan jag skrev något i denna tråd. Men här kommer en uppdatering: Hela golvet på öv lyftes bort i Juni månad för att lägga ovanpåliggande 17mm rörsystem. Sedan tillbaka med golvet+ socklar igen. Fabrikat Termotech samt att man verkligen har lagt tätare mellan slingorna vid fönster och i de kyligare rummen. Sommaren har jag ju inte märkt något men nu börjar ju sakta kylan komma och jag håller på att bli riktigt nervös....... Vad jag märker just nu är att det fortfarande är markant kallare i rummen på öv. Här pendlar tempen mellan 19 och 21,5 dock oftast runt 20 med fullt öppna rumstermostat. Nere där hela planet är en enda stor öppen planlösning är det alltid ca 21,5 grader till och med 22,5 i sovrum. Alla termostat är fullt öppna överallt. Märker tydligt att golvyttemp på öv även är ca 1,5-2 grader lägre än nv. Framledningen och retur uppe och nere är i stort identisk. Delta på 6 grader. Jag har en gruppventil på nv som jag har strypt lite ifall att det behövs mer flöde uppe men utan resultat. Självklart är + 7-8grader inte ideala förutsättningar för att få ordning på detta. Men man vill ju verkligen att det ska fungera. Just nu kör jag värmekurva 5 utan förskjutning. Mitt nästa steg är att punktförskjuta vid +5 för att se om det blir bättre.
Är det inte märkligt att det är så kallare uppe än nere??
Loggat
karlmb
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
karlmb
«
Svar #184 skrivet:
22 oktober 2015, 10:09:51 »
Citera
På nedervåningen är det klinker?
Kanske du helt enkelt behöver lite högre framledning för trägolven där uppe.
I slutändan får du strypa lite på nedervåningen.
Loggat
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
HannesS
Expert på värmepump
Karma +0/-0
HannesS
«
Svar #185 skrivet:
22 oktober 2015, 15:14:56 »
Citera
Lika trägolv uppe och nere
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #186 skrivet:
22 oktober 2015, 17:09:12 »
Citera
Avgiven effekt är flöde x deltatemperatur x en konstant. Skillnaden i avgiven effekt på de två våningsplanen kan bara bero på olika flöde om temperaturdifferensen är lika. Som jag förstår det så bör du alltså strypa flödet till bottenvåningen för att få högre flöde till öv och därmed varmare uppe. Möjligen behöver du sedan höja värmekurvan lite och/eller öka på värmepumpens CP.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
karlmb
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
karlmb
«
Svar #187 skrivet:
22 oktober 2015, 23:08:56 »
Citera
Citat från: HannesS skrivet 22 oktober 2015, 15:14:56
Lika trägolv uppe och nere
Nja, det är väl ingjutna slingor i bv, och ovanpåliggande 17mm system på öv?
Loggat
HannesS
Expert på värmepump
Karma +0/-0
HannesS
«
Svar #188 skrivet:
22 oktober 2015, 23:33:18 »
Citera
Ja det stämmer. Ingjutet vs ovanpåliggande. Men parketten är densamma. På gruppventilen nere har jag ju en skalasom visar att flödet fullt öppen är 20l/min. Jag testade strypa till 16 utan märkbar effekt uppe. Nån som vet vad ett rimligt flöde är? Eller ska jag helt enkelt stänga helt för att se vad som händer uppe?
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #189 skrivet:
23 oktober 2015, 09:25:03 »
Citera
Det kan ju vara en ide´ för att se om det går att öka flödet (värmen) uppåt.
Vet inte vad rimligt flöde är, det beror ju på vad du har för temp.skillnad på framledning och retur.
Jag har just kört igång min nya golvvärme till ett rum på 30m2. Totala flödet där är 3x4l/s men så är det ju en Push som vevar runt vattnet så temperatur fallet hålls på rimlig nivå...typ 4 °K, jag gissar att det betyder att flödet till och från rummet är 6 l/s med ett delta på 8 °K
Har du inte någon flödesmätare till övervåningen eller en som visar totala flödet före delningen till resp våning?
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
karlmb
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
karlmb
«
Svar #190 skrivet:
23 oktober 2015, 10:20:15 »
Citera
Krångla inte till det nu.
Man börjar normalt alltid med helt ostrypta slingor/radiatorer.
Sedan höjer man stegvis framledningstempen tills det kallaste rummet är varmt nog, detta ska helst ske när det är någorlunda kyligt ute.
Efter det så stryper man ner de slingor/radiatorer som försörjer de rum som är för varma.
Strunta tills vidare i strypning av hela bv, alla rum är knappast lika varma och då blir det fel att strypa alla på bv.
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5464
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #191 skrivet:
23 oktober 2015, 10:50:43 »
Citera
3x4 alltså 12 l/s eller.
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #192 skrivet:
23 oktober 2015, 17:58:03 »
Citera
Ja ORAKLET. 3 parallella slingor med vardera
4l/s
.
Edit: 4 l/min
Håller helt med dig karlmb.
«
Senast ändrad: 23 oktober 2015, 21:03:22 av bopakoster
»
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5464
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #193 skrivet:
23 oktober 2015, 18:07:07 »
Citera
Coolt. Kan man få ett studiebesök
Din maskin är 200 kw större än den enskilt största jag kopplat in....om du nu har full effekt din i 10 k förstås
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #194 skrivet:
23 oktober 2015, 18:32:02 »
Citera
Hm, säkert nåt fel på mina siffror eller sorter... jag PMar dig.
Just det, jag slarvade med sorten. Bilderna visar vad det bör vara!
«
Senast ändrad: 23 oktober 2015, 21:11:52 av bopakoster
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
12
[
13
]
14
...
31
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad är det för fel på mitt värmesystem???
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 880
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
JoA
flunosslin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info