Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Inställning efter dränering av CTC Eco Air
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
5
[
6
]
7
...
10
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Inställning efter dränering av CTC Eco Air (läst 48657 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Julia
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 58
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Julia
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
«
Svar #75 skrivet:
02 januari 2015, 11:03:14 »
Citera
God fortsättning på er!
Har varit bortrest tre dagar och kom hem igår på kvällen. Kollade temperaturen: 19,2 (21)
Avaktade tills idag för att kolla igen: 19,6 (21)
Min lutning står på 55 och justering 0. Ändrade lutningen från 54 till 55 innan jag åkte.
Känns som vi provat det mesta gällande inställningar. Måste vara något annat problem. Det är inte ens kallt ute och ändå kan temperaturen inte komma upp.
Vad tror ni? Kan det vara något fel på någon komponent?
Bifogar bilder.
Tack på förhand
«
Senast ändrad: 02 januari 2015, 12:04:53 av Julia
»
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Umeå, Västerbotten
Antal inlägg: 2503
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #76 skrivet:
02 januari 2015, 11:38:06 »
Citera
Alla värden ser helt okej ut, bortsett från att innegivaren inte visar så varmt som du vill ha det. Så felet ser inte ut att sitta i hur EcoAir och EcoEl jobbar.
Har du nån fler termometer inne som du kan jämföra med?
Står lutningen på 55 eller 45?
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%
Julia
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Julia
«
Svar #77 skrivet:
02 januari 2015, 12:06:51 »
Citera
Skrev fel innan, den står på 55 nu från 54 sedan tre dagar tillbaka.
Jag skall lägga en annan termometer och kolla vad den visar.
Loggat
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #78 skrivet:
02 januari 2015, 12:56:03 »
Citera
Det verkar lite mysko, både framledningen och rumstempen har ju högre börvärde än ärvärde. Frågan är ju varför de inte når sina börvärde trots att det finns gott om varmt vatten att tillgå.
Du kan ju prova med att koppla bort rumsgivaren och se hur pass bra kurva på 55 grader funkar och prova med att hitta rätt kurva.
Annars kan du testa med att höja rumstempen några grader, eller sätta shunten i manuellt läge och öka den lite.
Du kanske ska sätt shunten i manuellt läge och vrida lite fram och tillbaka och kolla så den inte kärvar.
«
Senast ändrad: 02 januari 2015, 12:57:45 av erp
»
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
Julia
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Julia
«
Svar #79 skrivet:
02 januari 2015, 13:05:38 »
Citera
Termometern visar detsamma som innegivaren, 19,6 grader. Provar att ställa av rumsgivaren.
Loggat
Julia
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Julia
«
Svar #80 skrivet:
02 januari 2015, 13:23:07 »
Citera
Hej igen
Har nu ställt av innegivaren och får kolla om det blir varmare i huset med min separata termometer.
Även om det skulle bli bättre så kvarstår problemet. Det finns väl en anledning att man har en innegivare? Tänker installera en kassett i den gamla öppna spisen och tänker att det är bra om innegivaren kan känna av temperaturen i huset vid eldning och kunna justeras därefter. Så att inte VP går på max när man eldar.
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #81 skrivet:
02 januari 2015, 13:29:51 »
Citera
Fortsätt håll koll på vad som händer när VPn går. Bilderna ser ut att vara tagna under en 55-graderskörning så tanken har varit kallare och framledningen låg (efter en avfrostning?) men var då igång igen.
Jag börjar undra om inte kärvande shunt (som erp föreslog) kan vara boven i dramat. Tanken är ju varm men trots det så går inte framledningen upp.
Själva mätvärdena på EcoEl visar ju egentligen inget konstigt.
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #82 skrivet:
02 januari 2015, 13:32:32 »
Citera
Har du fått tillbaka shunten i rätt läge? Så den verkligen går med automatik?
Loggat
Julia
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Julia
«
Svar #83 skrivet:
02 januari 2015, 14:10:27 »
Citera
Jag håller på att bli tokig.
Shunten är i automatläge, intryckt så att man inte ser den röda ringen. Har dragit ut den och vridit den fram och tillbaka för att sedan trycka in den i mittenläget igen så att man inte ser ringen runt om.
Jag studerade ratten ett tag och såg att den rörde på sig lite och man hörde ett lite "brummande" ljud eller vad man skall kalla det.
Märkte direkt elementen blev svalare och att det blev betydligt kallare i huset nu efter att stängt av rumsgivaren. Ställde på den igen och höjde temperaturen till 21.5.
Vill ni att jag sitter en timme och bevakar siffrorna igen?
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #84 skrivet:
02 januari 2015, 14:23:14 »
Citera
Men om det blev kallare inne så måste det ju bero på att det skickas ut svalare vatten i radiatorerna och att huskurvan alltså är för låg? Sjönk börvärdet på framledningen när du stängde av rumsgivaren?
Jag kollade min Excelfil. Huskurva 55 ger framledning ca 35 vid +7 ute, så din rumsgivare gör vad den kan för att få upp temperaturen så att rumsgivaren visar rätt. Problemet är att ändring av lutningen gör väldigt lit skillnad vid plusgrader. Då är det justeringen som lyfter värmen.
Men den fråga du inte svarat på än är om det är kallt överallt inne, eller om rumsgivaren sitter på ett olömpligt ställe?
«
Senast ändrad: 02 januari 2015, 14:35:29 av lunk Umeå
»
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #85 skrivet:
02 januari 2015, 14:28:22 »
Citera
Om ALLT fungerade som det skulle förra vintern och ni då hade 21 grader varmt inne så säger all logik att ni MÅSTE ha ändrat nånting mer än att bara stänga rören ut till EcoAir i samband med dräneringen.
Vad man också kan göra är att åka på Biltema och köpa en enkel IR-pistol så du kan mäta temperaturen på radiatorerna och på ut och ingående rör till radiatorsystemet. EcoEl håller ju bara koll på EcoAir och framledningsgivaren.
Loggat
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #86 skrivet:
02 januari 2015, 14:53:29 »
Citera
Om du bara ändrar rumstemperaturen, sätt upp den till 23-24 °C och se vad som händer. Börjar det bli varmare i rummet, ställ tillbaka den till 21 °C när du fått upp temperaturen till detta värde.
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #87 skrivet:
02 januari 2015, 14:55:58 »
Citera
... eller dra ut lch vrid upp shunten i manuelläge till max, så du får ut så mycket värme som möjligt i huset och får upp värmen. När rumsgivaren visar 21, vrid tillbaka och tryck in till automatläge.
Loggat
Julia
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Julia
«
Svar #88 skrivet:
02 januari 2015, 15:14:18 »
Citera
Hej
Antingen är någon komponent kaputt eller så har någon ändring gjorts (som vi isåfall inte återställt genom era inställningsrekommendationer) av VVS:aren som tog av eller satt tillbaka VP:n. Jag har inte gjort något annat än det vi gått igenom.
Har nu höjt till temperaturen till 23 grader. Shunten var i läget längst till höger. Lämnade den sist i mittenläget så då kan man väl konstatera att denna fungerar.
Loggat
Julia
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Julia
«
Svar #89 skrivet:
02 januari 2015, 15:20:11 »
Citera
Lunk Umeå: Jag gjorde huskurvaförändringarna successivt när det var minusgrader. från 50 justering 2, till 54 justering 0 , till 55 justering 0. Sedan har det blivit plusgrader efter det om jag minns rätt.
Rumsgivaren sitter i hallen.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
5
[
6
]
7
...
10
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Inställning efter dränering av CTC Eco Air
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 859
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
T Ramsmark
Albireo
Jisse
purjo__
lubbis
berkan
ErikB
rocas
Rickard
Carl N
HBerggren
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info