Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Inställning efter dränering av CTC Eco Air
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
6
...
10
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Inställning efter dränering av CTC Eco Air (läst 48646 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lödläckan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 393
Karma +1/-0
lödläckan
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
«
Svar #60 skrivet:
27 december 2014, 14:53:32 »
Citera
sorry! missat det.
Loggat
lödläckan
Expert på värmepump
Karma +1/-0
lödläckan
«
Svar #61 skrivet:
27 december 2014, 15:31:49 »
Citera
men ändå! läge 1 på laddpumpen vill jag tyda till att Vp inte ger full effekt. "OM" vattnet går fel väg genom kondensorn så blir det ingen underkylning och sämre funktion på Vp. påstår inte att det är så men borde kollas.
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Umeå, Västerbotten
Antal inlägg: 2503
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #62 skrivet:
27 december 2014, 15:56:24 »
Citera
OM vattnet gick fel väg så skulle diffen visa baklänges, om inte CTC har monterat givarna fel.
Min laddpump går på läge I, och har gjort så hela tiden, och vi sparar myyyycket el med vår VP. Rören satt fel först, men jag upptäckte det (omvända värden på VPin/ut) och det rättades till.
Fast det blir inte jättestor skillnad faktiskt, om vattnet går baklänges. Bara lite. Det är betydligt troligare att huskurvan är för lågt ställd, att huset behöver mer värme helt enkelt. Att det samtidigt betyder att Julia kommer bli tvungen att gå över helt på elpatron redan vid -6 eller nåt sånt, är en helt annan historia.
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%
lödläckan
Expert på värmepump
Karma +1/-0
lödläckan
«
Svar #63 skrivet:
27 december 2014, 16:26:24 »
Citera
foto 26/12 19.26 visar Vp in/ut 44/50. eftersom display/styrning sitter på ecoelen och givarna sitter ute i Vp måste det tydas till att vattnet går fel väg genom kondensorn. det borde stå 50/44 eftersom det gäller ecoelen.
Loggat
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #64 skrivet:
27 december 2014, 16:32:50 »
Citera
Tittar man på framledningens börvärde vid olika utetemperaturer, verkar det som om kurva 55 skulle vara betydligt bättre än 50.
Det är nog inte så dumt att ändra till kurva 55, sedan kan man ju kolla med att koppla bort rumsgivaren och se vad som händer med framledningen.
Blir det inte tillräckligt varmt då, behöver man ju höja kurvan lite till eller eventuellt öka justeringen något. När man hittat rätt, kopplar man in rumsgivaren igen.
//erp
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #65 skrivet:
27 december 2014, 16:36:29 »
Citera
VPin ska vara lägre än VPut, om det inte är avfrostning på gång. VPin är vatten in i pumpen och VPut är vatten från pumpen mot pannan.
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #66 skrivet:
27 december 2014, 17:40:53 »
Citera
Precis! VP är ju, som bekant, en förkortning för VärmePump.
«
Senast ändrad: 27 december 2014, 17:43:05 av lunk Umeå
»
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
lödläckan
Expert på värmepump
Karma +1/-0
lödläckan
«
Svar #67 skrivet:
27 december 2014, 20:38:57 »
Citera
allright jag har fel ang flödesriktningen. har kollat vad en 6m cp ger i flöde i läge 1. med minimalt flödesmotstånd blir det ca 1000 l/timme med 2,3m i motstånd.då har vi 6,9 kW. med ett motstånd på 3m blir flödet 800 liter. då är det 5,6 kW. 3,5m 500liter/timme 3,5 kW.
bifogar pumpblad.
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #68 skrivet:
28 december 2014, 00:39:01 »
Citera
Och..? Kan du förklara vad det skulle betyda? Vad är din poäng?
Den laddpump som sitter under EcoEl 1550 är förmonterad av CTC och är rimligen avpassad för just kombinationen EcoEl+EcoAir.
Loggat
MSK
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 36
Karma +0/-0
MSK
«
Svar #69 skrivet:
28 december 2014, 12:01:15 »
Citera
Hej Julia,
Till alla övningar du gjort har jag ytterligare en.
I ditt Svar #33 skrivet: 25 december 2014, 19:24:42 » bifogar du bild IMG_9017.JPG.
På bilden ser man en liten konad röd 'ratt' längst bort som är till pannans säkerhetsventil.
CTC skriver bl.a. i sin manual som du kan hämta på denna adress:
http://www.ctc.se/kontaktinfo/ladda-ner-material/produktblad-manualer-resultat/?wpv_paged_preload_reach=1&wpv_view_count=1&model%5B%5D=Tidigare+modell&wpv_post_search=eco+el&produktgrupp%5B%5D=Alla+produktgrupper&wpv_filter_submit=S%C3%B6k
Säkerhetsventil för panna och radiatorsystem
Kontrollera regelbundet att ventilen fungerar genom att manuellt vrida manöverorganet.
Kontrollera att det kommer vatten ur spilledningen.
Före första start 1.
Kontrollera att produkt och system är vattenfyllda och avluftade.
(CTC EcoEl avluftas genom säkerhetsventilen på ovansidan.) <-----------
Lycka till
Loggat
Julia
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 58
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Julia
«
Svar #70 skrivet:
29 december 2014, 01:30:36 »
Citera
Hej!
Tack för era engagemang!
Jag vred på säkerhetsventil och lät det forsa ut en hel del vatten. Fick sedan fylla upp trycket igen till 1 bar då denna sjönk till 0.20.
Temperaturen i huset är nu uppe i 20.5 (21) efter att ha höjt huskurvan till 52 och +2 i justering.
Jag hänger inte riktigt med i eran diskussion om felkopplade rör, är det något jag behöver oroa mig över eller?
Bifogar bilder på hur det ser ut nu för er som är intresserade.
Skall jag satsa på att sätta huskurvan på 55 och justeringen på 0?
Mvh
Julia
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #71 skrivet:
29 december 2014, 10:02:25 »
Citera
Det ser ut som du fotograferat panelen precis under en avfrostning. Därför är hetgastempen låg och VPin/ut är samma värde. Kompressorn och fläkten står då still (även om det inte syns på menyn).
Några detaljer:
Elpanna, alltså temperaturen i övre pannan, har i princip bara betydelse sommartid, när man inte behöver nån värme i huset. Precis som erp skrev tidigare så finns det ingen anledning att ha den på 50. Såhär års, när framledningen behöver hjälp av elpatronen i övre tanken, så kommer börvärdet alltid vara framledningen+7 och alltså högre än 50. Sen när det blir varmare ute så behövs inte den extra elvärmen för värmen i huset, och då kostar det bara el i onödan att alltid hålla övre tanken så varm. erp har sin ställd på 40-42 eller nåt sånt och jag brukar ha min på 44 för att varmvattnet ska räcka till flera som duschar efter varandra. Enda skälet att höja menyvärdet för tempen i övre tanken är om man upplever att det ofta tar slut på duschvatten. Fast då kan man å andra sidan använda inställningen Extra VV en stund, precis innan alla ska duscha.
Min framledning bör normalt stå på Från, eftersom du annars alltid kommer mata ut 25-gradigt vatten i radiatorerna, året om. Inställningen är till för att kunna hålla värme sommartid i ett kallt källarutrymme.
Huskurvan - lutningen anger just hur brant kurvan är, medan justering lyfter hela kurvans nivå, justerar parallellt uppåt eller neråt. Ett högt värde på lutning innebär att huset vill ha betydligt varmare framledning när det är kallt ute än när det är varmt, medan en hög justering innebär att huset vill ha mer lika framledning oavsett temperaturen ute. Därför är rådet från CTC att höja lutningen om man vill ha mer värme när det är minusgrader ute, men höja justeringen om man vill ha mer värme inne när det är plusgrader ute. Som exempel har jag just nu 56 -4. Vårt gamla timmerhus har inga problem att hålla värmen när det är kring noll ute, men när det blir -20 behöver det riktigt varm framledning. Jag vill ju ha så låg framledning som möjligt, så jag har gjort så att jag gradvis höjt lutningen när innetempen inte riktigt nått mitt börvärde, och då har jag till sist landat där jag är idag. Men det har också gjort att jag tvingats höja Min utetemp till -10, trots att VPn teoretiskt ska kunna jobba ner till -20. Problemet är ju att då kan VPn bara leverera framledning på drygt 40 grader och huset behöver ca 60. Alltså måste VPn vara spärrad då så att elpatronen kan ta över.
Loggat
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #72 skrivet:
29 december 2014, 16:16:47 »
Citera
"Jag hänger inte riktigt med i eran diskussion om felkopplade rör, är det något jag behöver oroa mig över eller?"
Inget du behöver bry dig över! Det händer ibland att installatören kopplar rören fel mellan pump och panna, så att vattnet går fel väg genom pumpen (baklänges). Det går rätt väg i ditt fall.
Loggat
Julia
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 58
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Julia
«
Svar #73 skrivet:
29 december 2014, 20:04:24 »
Citera
Hej!
Tack för era fantastiska redogörelser!
Var nere och ändrade pannan till 43 och min framledning till "Från", men då dök även ett alternativ upp under "Husvärme från" som står på 20.
Temperaturen i huset är fortfarande 20.5 (21) och jag har nu ökat kurvan till 54 och sänkt justeringen till 0. Skall bli intressant hur detta påverkar.
Hur mycket gör ändringarna jag gjort i inställningarna i förbrukning? Jag tänker mest på att shuntfördröjningen är satt till 90 och ökat effekten till 6kw. Kommer elräkningen att explodera?
Loggat
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #74 skrivet:
29 december 2014, 20:59:09 »
Citera
Dina ändringar påverkar knappast elförbrukningen. Det som påverkar den, är hur kallt det blir ute och hur varmt du vill ha inne.
Dina ändringar påverkar bara hur pass bra värmen i huset funkar, hur dyrt det blir beror på vädret.
Det du kan göra är att lära dej hur panna och pump funkar. Exempelvis om du sätter övre pannans elpatron till 45 °C, så innebär det att patronen tänder och värmer 3 grader upp till 48 °C och släcks där för att tändas igen vid 45 °C. Den håller alltså 45-48 °C i övre pannan hela tiden. Pumpen håller samtidigt undre pannan mellan framledningens börvärde och 5 °C över detta och sedan kör den var fjärde start till 55 °C. Det gör att pumpen ensam klarar att hålla 40-50 °C i övre pannan pga värmen i undre pannan.
Vad jag menar är, att när man ändrar en inställning, ska man alltså ha klart för sig vad som händer efter ändringen och varför man vill göra ändringen. Om man tittar i pannans beskrivning, kan man gå igenom alla inställningarna och fundera igenom vad de innebär och vad som sker om man ändrar någon.
Vill man spara lite, så ska man alltså sätta elpatronens värde så lågt som möjligt och bara höja upp den om man får problem med varmvattnet. Under sommarhalvåret behövs den sällan och under vintern ser värmebehovet normalt till att den värmer eftesom den styrs av framledningens värde.
Husvärme från betyder att shunten stängs och radiatorpumpen stoppas för att bara motionsköras någon minut varje dygn.
Sommardrift innebär att värmepumpen kör varje start till 55 °C och startar igen vid 50 °C. Då behövs ingen elpatron i övre pannan.
Båda dessa värden brukar man sätta till 16-17 °C.
«
Senast ändrad: 30 december 2014, 15:10:24 av erp
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
6
...
10
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Inställning efter dränering av CTC Eco Air
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 853
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
ErikB
rocas
Jisse
lubbis
Rickard
Carl N
HBerggren
Börje__
dan3051
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info