0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, det hade jag nog på känn att du skulle tycka faktiskt. Och det är inte helt enkelt att förklara heller. Säg att maskinen jobbar stenhårt med att hålla upp temperaturen i ditt hus. Invertern är fullt utstyrd. Om man går in och sänker fläkten i ett sånt läge kommer det att finnas risk att mediat/maskinen går över maxtemperatur. Sanyo t ex begränsar vid 54 C. Elektroniken går då in och sänker kompressorvarvtalet, vilket man ser om man loggar maskinen med en effektmätare eftersom kompressorn är den stora förbrukaren. I ett fall då maskinen går på halvfart, säg vid +5, och man sänker fläkthastigheten, kommer elektroniken att skruva upp kompressorvarvtalet i ett försök att köra ut mer effekt genom att höja temperaturen i värmeväxlaren. Då går aldrig varvtalsbegränsningen in, men man får en högre elförbrukning utan att för den skull få ut mer värme. COP minskar med andra ord.Det blir alltså lite olika beroende på vilket driftfall man har. Hoppas att jag förklarade bättre på andra försöket......... Ditt hus är mycket stort och jag tror faktiskt att pumpen kan ligga ganska nära max redan vid någon eller några få grader minus. Du kan alltså ha sett en varvtalsbegränsning redan.... För att återvända till tråden så är hög fläkthastighet att föredra, man bör köra värmeläge och prova ut en bra inställning på luftriktarna.MVH/Gano
Har nu i ett dygn testat ditt recept att öka fläkthastigheten från 1 till 2 av 3 läge.Utfallet av testet är att pumpen har kostant dragit 500-700 w mer, den avfrostarmycket oftare ca: 1 gång/tim mot tidigare var annan till var tredje timme.Har samma temp. i hela huset ca:21grader med börvärde 22 gr.Utetemp ca: 0 gr.
Har nu i ett dygn testat ditt recept att öka fläkthastigheten från 1 till 2 av 3 läge.Utfallet av testet är att pumpen har kostant dragit 500-700 w mer, den avfrostarmycket oftare ca: 1 gång/tim mot tidigare var annan till var tredje timme.Har samma temp. i hela huset ca:21grader med börvärde 22 gr.Utetemp ca: 0 gr.Hälsn Leif_B
Jag har en panasonic e9 och om jag lägger över fläkten i manuellt och "varvar på" så händer det ingenting.....fläkten knallar på i samma fart som den gjorde i auto. Men om jag väljer läge "FAN" i stället för "HEAT" så kan jag kontrollera varvtalet på fläkten via fjärrkontrollen.
Jag har en panasonic e9 och om jag lägger över fläkten i manuellt och "varvar på" så händer det ingenting.....fläkten knallar på i samma fart som den gjorde i auto. Men om jag väljer läge "FAN" i stället för "HEAT" så kan jag kontrollera varvtalet på fläkten via fjärrkontrollen. Tips mottages tacksamt.mvhKlasse