Eleffektmätaren är det perfekta hjälpmedlet för att ställa in vinklar på spjäll, fläkthastighet mm. Bästa inställningen har man då pumpen förbrukar mest effekt. Sen är det bara att vänta till allt stabiliserar sig och effekten sjunker.

När det är litet kallare ute eller den stackars pumpen ska värma flera hundra kvadratmeter så verkar det som att tempen på inloppsluften fungerar som en mycket snabbare indikator på att pumpen jobbar optimalt. Det här pratades det om i tråden "COP tak/golvplacering".
Fördelen med den metoden är att man ser effekten av olika spjäll/fläktinställningar nästan direkt, inom ett par minuter i min kåk o placering innerdel i trappen mellan två plan. När tempen är så låg som möjligt på inloppsluften blir spridningen som bäst i huset. Detta märks sedan indirekt genom att pumpen går på maxeffekt tills luftinloppstempen återigen arbetats upp i närheten av inställd styrtemp. Detta kommer att ta en bra stund eftersom pumpen nu tvingas värma upp en större luftvolym än tidigare. Stabiliseringstiden kan förkortas om man har fläkten på fullt blås, sedan kan man ju ställa ner den på auto eller hur man vill ha det.
Summan av kardemumman är att jag får en förbaskat jämn och fin temp överallt med den här enkla metoden, samtidigt som jag får ut mesta möjliga ur pumpen inbillar jag mig.