0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hmm... Säg den lycka som varar.Nu har den börjat stanna på grund av för hög hetgastemp. Hur stor felvisning kan man förvänta sig på ett sånt här NTC-motstånd vid dom aktuella temperaturerna (110-120 grader)? Jag vet att det är en särskild sort givare just till hetgasen (jag har en sån liggandes nånstans, men hittar den inte just nu) men det är ju samma motstånd som de övriga givarna, så jag antar att den bara är lite mer tålig mot de höga temperaturerna. Kan det även vara så att 'standardgivarna' visar för mycket fel över 100 grader och därför är olämpliga att använda?
Märkligt ändå, på bilsidan brukar man även på billiga bilar kunna lita på vattentempgivaren även efter 20 års användning...
Det har ju funnits enstaka givartyper som har varit ökända för att krångla även inom fordonsbranschen. T ex Bosch standardgivare från 80-talet 0 280 130 026, 032 m fl, de fick ofta antingen glapp eller ökad resistans efter några år.