0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilka temperaturer syftar du på? Värmen styrs ju av integralen. Och varmvatten styrs av topp och bottengivaren (inte rutan som är på skärmen, den kan visa tom men ändå finns det vv).Startvärden hittar du i servicemenyn.
Ett välkänt fel på Thermia-värmepumpar som nu är drygt 10 år gamla, är att elektrolytkondensatorerna på styrkortet och (framför allt) displaykortet torkar ut och slutar fungera. Det kan ge lite olika symptom beroende på vilken av dem som blir riktigt dålig först. Hur man byter dem finns beskrivet i några äldre trådar här på forumet.
Jag håller in vänsterpil.Elektrolytkondensatorerna brukar svälla upp och se sprängda ut på toppen. Vanligen är de ju raka/släta men det brukar synas att de är runda. Så kan de läcka, hittar man ganska enkelt. Eller så ser de hela ut men är ändå sönder.Ex på söndriga är denna bild, där de två bakre är sprängda medan den 3e är troligen hel.http://oi52.tinypic.com/2ed2sgh.jpg
Tack för tipset,ska gå ner och kolla på pumpen,mvh Robban
Hej! På din maskin håller man in vänster och högerknappen samtidigt i ca 5 sek om du inte har utbytt till ett "kittsystem"men har den inte löst på ut på tryckrörstempen när det står ingen behov av värme.Om den löser på tryckrörstempen(kommer upp en liten fyrkant i vänstra hörnet på diplayen) så har du fortfarande ett värmebehov.
Var nere och provade och det var vä+hö 5sek för att komma in i serviceläge.Har inte tänkt på om den visat nån fyrkant när problemet uppstår,tryckrörstemp ?? ursäkta min okunskap men förklara gärna vad det är och vad det kan bero på ??Tack för tipset,mvh Robban
Hej! Ett vanligt problem är om cirkulatiionspumpen på värmesidan inte går i gång så blir tryckrörstempen hög och då löser den ut och då stannar kompressorn.Den löser på tryckrörstempen innan den löser på högtryckslarm.Var det länge sedan du gjorde rent smutsfiltret på returen.
Om du menar returen från radiatorerna så har jag nog aldrig gjort rent det filtret,bara kolektorslingans filter nån gång...):Mvh Robban
Okej kanske läge för det för det kan vara så att om smutsfiltret är igensatt så får du ett mjuktlarm som heter Hög retur" som försvinner när returen kommer under 48 °C men samma efekt där att kompressorn stannar.