0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du fick mig att tänka med den här meningen och efter lite research så kom jag fram till följande. Att värma 1 m³ luft 1 grad °C tar 0,0003kWh energi, och då är detta "ren" energi, dvs utan värmeåtervinning eller dylikt. Detta baserar jag på http://www.byggahus.se/forum/biobransle/113069-hur-manga-kw-att-varma-luft.html och med hjälp av den informationen så bör vi kunna räkna ut hur mkt 30kbm kostar att värma från 0 till 22 grader under ett dygn.Då borde det bli 0,0003 x 30 (m³) x 24 (timmar) x 22 (gradskillnaden) = 4,752 kWhEftersom Nibe är en fråluftsvärmepump så är effektiviten högre än så (resultaten blir alltså mindre än ovan), hur pass mycket mindre beror på effektiviteten och det är det COP kommer in. Jag är dock osäker på exakt hur effektiv F750 är men någon kunnig på forumet bör väl kunna svara på den frågan. Edit: tog reda på det själv och COP ligger på ca 3, vilket innebär att resultaten för att värma 30 extra kubikmeter luft under 24h är 1,584 kWh (4,752/3)Med andra ord, rent matematiskt, så borde detta vara ekonomisk lönsamt då det räcker med att elpatronen går 1h på 1500W för break-even och det tyckte jag den gjorde när det var 0°C ute. Vad detta också säger, om allting nu stämmer, är att det kan vara lönsamt att i första hand höja fläkthastigheten för att tillåta högre frekvens på kompressorn INNAN man avblockerar elpatronen.Finns det någon som kan bekräfta eller avvisa matten/tänket i detta eller är jag kanske helt ute och cyklar?
Med risk för att jag får plugga lite innan jag får glädje av det engagemang som finns här så kommer lite färska data: (22° inne 2° ute)Framledningstemp 31 °CReturledntemp 28,2 °CBeräknad framledn 31,4Rumstemp 21,8Kondensor fram 29,7Gradminuter -812Kompressorfrekvens:25Hz (tillåten 26Hz) ökar något just nu och ligger på 31Hz men går i princip inte över 35 HzVärde lufthast.sensor 158,3 (ref 163,4)Förångare -14,5°C ( just nu -16,9 - och där börjar frekvensen att sänkas på kompressorn)Avluft 9,4 °C ( just nu 9,0)Tillsats 1,5 kWÅter igen, om detta inte hör hemma i denna tråd så flyttar jag till lämpligare plats...Tack--------------- reparation bokad ------------Återkommer med resultatet.
Oroa dig inte för det, så länge du har låg avlufttemp tar du tillvara den energi som finns och eldar inte för kråkorna. Olika varm/kall förgångare, rengjort/nytt filter ger olika flöde. Vill du vara säker ring sotarväsendet/ventilationsfirma och be dem mäta upp frånluft i alla rum.Man kan ju undra hur det står till med kvalitetskontrollen på nibe.