0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad står gradminuter för start av kompressor på ? Jobbar kompressorn bort gradminuterna till 0 innan kompressorn stoppar ?
Går cirkulationspumpen mellan 2025 och pannan? Är filter i kretsen kollat?Väldigt hög hetgas och liten diff mellan fram och retur. Jag har nu hetgas 68,1 vid utetemp ca +5 och diff 7 grader.
Hej!Jag fattar inte detta. Returtemp ligger på 48-49 °C, det är på tok om framledningen samtidigt är 29.9.Är du säker på att den värmde huset och inte varmvattnet under avläsningen?Jag misstänker att du har problem med växelventilen (ventilen som växlar mellan varmvattenladdning och husvärmning).Sen kan du kolla meny 9.1.1 och 9.2.1, detta är värdena på gradminutrarna när kompressor respektive elpatron ska starta.
Är filter i kretsen kollat?Väldigt hög hetgas och liten diff mellan fram och retur. Jag har nu hetgas 68,1 vid utetemp ca +5 och diff 7 grader.
Ja filtret är placerat närmast CP till höger. Stäng ventilen i pumpen och ev ventil till höger om filtret innan du lossa den stora sexkantsmuttern så rinner minimalt med vatten ut. Under muttern sitter silen som du lyfter ur men fingret.
Låter som det är dags att köpa en ny växelventil, det finns modeller som vrider istället för att ha en pinne som ska fjädra ut.Jag tror det är LK:s växelventil som man ska ha.Den får dock inte monteras uppochner som din ventil sitter nu.
1. Ventilen i pumpen, avses cirkulationspump eller värmepump? -På vardera sidan om cp:n finns finns en ventil du ställer med skruvmejsel eller sexkantsnyckel så spåret kommer tvärs flödesriktningen.-2. Bör cirkulationspumpen även stängas av? -Ja den till 2025.- Totalt 3 st CP finns i systemet - 1 VVC mellan VPA och UVC, 1 CP för radiatorsystem samt 1 som går på tillskottsröret till värmepumpen.3. Vilken övrig ventil bör stängas? Det finns ett vred med räknare, skall detta användas? -Den blå ventilen med räknaren, en stadventil för reglering av flödet till 2025, bör kunna användas, men du måste notera läget den står i för att få rätt flöde igen annars måste instrument användas för rätt flöde. Anläggningen är ganska sofistikerad.-4. Hur fyller man på det vatten som rinner ut vid detta ingrepp? -Det bör inte rinna ut märkbart med vatten om du vidtar avstängningarna på båda sidorna om filtret.- Behövs luftning? -Beövs knappast, men om så är det i så fall systemvattnet till värmesystemet.-