Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E85 och dess kvalitet  (läst 9254 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #15 skrivet: 25 december 2015, 20:50:39 »
Något annat än E10 är uteslutet, det är den enda nivån biltillverkarna går i god för.
Finns tex redan i Tyskland och ett antal andra länder.

Biltillverkarna tillåter ju uppenbarligen E22 för exakt samma motorer då de säljs i Brasilien. På en del håll i USA förekommer också rätt kraftiga låginblandningar sedan man förbjöd MTBE som stabiliseringsmedel där.

Man bör komma ihåg att E10 såldes i Sverige under några år i början av 90-talet, men försvann av formella skäl i och med EU-inträdet.  Före EU-tiden kunde etanolhalten i svensk bensin variera ganska kraftigt, den kunde vara nere på 0 men vid behov, t ex om en mack eller bränsledistributör fick problem med kondensvatten i tankarna under långa perioder med fuktigt väder, kunde man blanda i så mycket etanol som behövdes för att få vattnet att fördela sig jämnt i bensinen och undvika isproppar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #16 skrivet: 25 december 2015, 23:09:00 »
Även om det smärtar så har även jag börjat köra på fossilsoppa igen.
Men jag upplever att det går bra att blandtanka 50% E85/BF95 med samma ekonomi som att köra på 70-80 öre dyrare BF95 100%.
Samtigigt kontaminerar jag inte min klara motorolja mer än nödvändigt. Men en del sot lär det väl bli, suck får väl köpa ett oljefilter nu kanske.. >:(
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13382
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #17 skrivet: 27 december 2015, 07:21:11 »
Var det inte typ 4 år sedan man tillät 10% etanol i vanlig bensin?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #18 skrivet: 27 december 2015, 12:20:55 »
Jo ,  de lyckades blockera det just i Sverige. ..
I bla Tyskland blev det infört och jag skrattar än åt de löjliga"upploppen " som fossilisterna försökte piska upp .
Motorerna skulle rasa och en del tillverkare vägrade att garantera att det skulle fungera i deras bilar
En våg av rättsliga långbänkar väntade. ..
Har inte sett nåt av det sedan. konstigt. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13382
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #19 skrivet: 28 december 2015, 08:25:30 »
Ja, problemet är väl att man successivt höjer gränsen för hur mycket etanol man får blanda in utan att ställa några krav på hur mycket man faktiskt blandar in. Då blir det väl så att bensinbolagen bara blandar in lite mer dom gånger etanol råkar vara relativt billigt på marknaden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #20 skrivet: 28 december 2015, 11:04:21 »
Ja, problemet är väl att man successivt höjer gränsen för hur mycket etanol man får blanda in utan att ställa några krav på hur mycket man faktiskt blandar in. Då blir det väl så att bensinbolagen bara blandar in lite mer dom gånger etanol råkar vara relativt billigt på marknaden.

Det är precis vad som hände med den s k lättbentylen på 1930-talet.
http://runeberg.org/tektid/1936am/0027.html
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #21 skrivet: 28 december 2015, 13:20:55 »
Det är precis vad som hände med den s k lättbentylen på 1930-talet.
http://runeberg.org/tektid/1936am/0027.html

Tack för uppfriskandet av minnet, Torbjörn!
KTH-professor Hubendick visste vad han pysslade med!
Varje tekniskt skolad människa inser efter att ha läst igenom de nästan 100 år gamla artiklarna att etanol är ett utmärkt bränsle för motorer, blandat i bensin, i både hög och låg koncentration!
Detta hade man koll på redan på 30-talet, och precis som då, var det andra intressen som ledde utvecklingen bort från inhemsk, resurssnål och miljövänlig bilbränsleanvändning!
Som vanligt, intet nytt under solen.  :::_)
« Senast ändrad: 28 december 2015, 14:10:03 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #22 skrivet: 28 december 2015, 13:44:23 »
Intressant artikel från 30-talet. Ja, oljeindustrin har ju länge fått styra hur det ska ut. Första elbilarna kom t.ex 1915, tänk om man fortsatt utveckla dessa på samma sätt som man utvecklat bensinmotorer.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #23 skrivet: 28 december 2015, 14:27:06 »
När man beklagar sig över att bilutvecklingen inte gick in på andra spår redan under 1910-talet, så bör vi komma ihåg att på den tiden betraktades bilar och motorcyklar mest som dyra leksaker och ingenting som seriösa ingenjörer befattade sig med. Duktiga förbränningsmotortekniker höll t ex hellre på med gigantiska stationära maskiner som drevs med masugns- och koksugnsgas och användes för elproduktion och drift av blåsmaskiner inom järnverk och annan tung industri. Om man intresserade sig för eldrifter så var det järnvägsfordon, valsverk etc som var de stora ingenjörsmässiga utmaningarna som kunde kröna lyckade projekt med pengar och status.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #24 skrivet: 28 december 2015, 14:31:55 »
Men det är ju så mycket värre med det nyliga haveriet, eftersom det iaf för några få år sedan fanns ett politiskt tryck för att stötta miljömässigt bättre alternativ till fossilsoppa.
Sånt struntade man ju helt i på 30-talet.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9912
  • Karma +19/-4
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #25 skrivet: 28 december 2015, 15:24:20 »
Intressant artikel från 30-talet. Ja, oljeindustrin har ju länge fått styra hur det ska ut. Första elbilarna kom t.ex 1915, tänk om man fortsatt utveckla dessa på samma sätt som man utvecklat bensinmotorer.

I bilarnas barndom förekom det bensinmotorer, ångmaskinsdrivna bilar (första bilen som gick snabbare än 100 km/h eller 100 miles/h var ångdriven) och elbilar. När elstarten, den synkroniserade växellådan och automatisk tändförställning kom blev bensinmotordrivna bilar det överlägset användarvänligaste alternativet. En bra elbil förutsätter halvledarteknik och den fanns inte förrän på 1950-talet. Bra batterier är också en sentida produkt. Jag tror inte det hade varit möjligt att utveckla litiumbatterier så mycket tidigare än vad som gjordes.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #26 skrivet: 28 december 2015, 22:59:11 »
Nej, batteritekniken har ju drivits på av militära, rymdtekniska och mobiltelefonstekniska krav.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #27 skrivet: 29 december 2015, 08:05:30 »
Etanol är jättebra drivmedel, så länge det inte är kallt...
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #28 skrivet: 29 december 2015, 09:12:11 »
Etanol är jättebra drivmedel, så länge det inte är kallt...

Vad skulle kylan kunna ställa till med för problem som motortillverkarna ännu inte har löst, menar du?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #29 skrivet: 29 december 2015, 09:18:20 »
Bor man där man kan behöva starta en bil vid -30 utan motorvärmare så kan det vara ganska spännande att köra på etanol då den förångas väldigt dåligt relativt bensin/diesel. Säger inte att det inte går att lösa, men vid minusgrader är det väldigt mycket enklare med t.ex bensin.

Många "e85 anpassade" bilar har ju startsvårigheter redan vid några få minusgrader (och då ska man ju komma ihåg att det är med e75 som vinterkvalite är)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!