Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: E85 och dess kvalitet  (läst 9235 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #30 skrivet: 29 december 2015, 09:30:38 »
Startsvårigheter med E85 brukar inte bero på kylan i första hand, utan på hög luftfuktighet i kombination med dåliga tändstift.

Den vanligaste FFV-bilen i Sverige, Ford Focus generation 1, har fått oförtjänt dåligt rykte för kallstartproblem pga att det förekom tändspolar av dålig kvalitet (samma sort satt också på många bensin-Fordar), men så gott som alla de tändspolarna borde vara bytta vid det här laget.  Intressant är att originaltändspolen uppenbarligen var utvecklad och tillverkad av Ford, det står inget firmanamn på den utom Ford Motorcraft, men den tändspole som sedan ca 2008 levereras som reservdel är av en helt annan konstruktion och tillverkad av Bosch.

Mina föräldrar hade en Focus FFV '03 som under de första åren ofta var svårstartad när det var nollgradigt och fuktigt väder. Omkring 2009 gick tändspolen definitivt sönder och byttes, sedan dess har det inte varit några bekymmer alls.
Mitt eget exemplar av Focus '04 har aldrig haft kallstartproblem men även där har tändspolen gått sönder.

Man brukar ändå inte vilka kallstarta en helt utkyld bil i -30 °C även om det i och för sig är möjligt. Och man bör tänka på att motorns termiska tidskonstant är så lång att det är först om den har stått över ett dygn man kan börja tala om termisk jämvikt.

Men är man orolig för sådana problem så kan man ju faktiskt blandtanka om man väntar sig sträng kyla. Eller göra som med hemkonverterade etanolbilar med bristfälliga kallstartanordningar och använda startgas eller snapsa med t ex gasol eller bensin.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #31 skrivet: 29 december 2015, 10:00:26 »
En vanlig bensinbil av någorlunda skick kan med enkla medel kallstartas på e85 i -20 iaf. Detta är inget tekniskt svårlöst problem.
Synd att usla tillverkare som Ford gett etanolen så mkt fördomar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #32 skrivet: 29 december 2015, 10:03:30 »
Man brukar ändå inte vilka kallstarta en helt utkyld bil i -30 °C även om det i och för sig är möjligt. Och man bör tänka på att motorns termiska tidskonstant är så lång att det är först om den har stått över ett dygn man kan börja tala om termisk jämvikt.

Vilja och behöva är ju vitt skiljda saker.
Vet att min dieselgris startar utan värmare vid -40. Väldigt skeptisk till att en e85 (snarare e75) bil skulle göra detsamma.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #33 skrivet: 29 december 2015, 11:17:07 »
Generellt är det ju lättare att få igång en ottomotor i sträng kyla.
Men även dieslar går ju etanol,  ed95. Scania vet vad de pysslar med.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #34 skrivet: 30 december 2015, 11:26:34 »
Om man säger att en dieselmotor startar i -40 °C så har den låga temperaturen förmodligen inte varat så länge att motorn hade hunnit bli helt utkyld.
Jag har viss erfarenhet från militärfordon där det ska göras typprov i klimatkammare med kallstart vid -40 eller -46  °C, det är mycket sällan det lyckas vid första försöket utan man får göra om provet flera gånger innan det blir godkänt. Och det även om fordonet har dieselvärmare och man har tillåtit den att gå t ex en timme före kallstartprovet så att motorns kylvatten är varmt. Typiska problem som kan förekomma är t ex att gummiremmar (kilremmar, kuggremmar mm) är så styva att de bryts av när motorn börjar dras runt , att startmotordrevet inte går tillbaks utan fastnar i svänghjulet , motorn går inte igång pga att hallgivare (t ex vevaxellägesgivare) inte fungerar i kylan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #35 skrivet: 30 december 2015, 17:26:22 »
Om man säger att en dieselmotor startar i -40 °C så har den låga temperaturen förmodligen inte varat så länge att motorn hade hunnit bli helt utkyld.
När den stått i 2 dygn så tror jag nog man kan räkna med att den är genomkall...
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #36 skrivet: 30 december 2015, 23:26:14 »
Jo, man brukar räkna med 24 tim.
Startar din diesel under de förhållandena utan knot är du bara att gratulera.
Men det finns som sagt bensinare som gör det också.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #37 skrivet: 31 december 2015, 09:35:27 »
När och var har det varit -40 °C två dygn i sträck i Sverige, utom i en klimatkammare på ett labb?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #38 skrivet: 31 december 2015, 13:58:42 »
Samtidigt som det inte finns någon möjlighet till motorvärmare av något slag..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!