Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: E85 och dess kvalitet  (läst 8566 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
E85 och dess kvalitet
« skrivet: 12 november 2014, 14:32:13 »
Skiljer det sig fortfarande i kvaliteten på E85 bränsle? Nån som är insatt? E85 är ju lite "känsligt" bränsle eller hur man nu ska uttrycka det.
Jag tankade i helgen och bilen har haft lite problem att starta efter det, kan ju naturligtvis vara något annat men eftersom det började efter jag tankade så känns det ju som det skulle kunna finnas ett sammanhang.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #1 skrivet: 12 november 2014, 14:35:04 »
Dels kanske du nu försöker starta i värsta temperaturen, ca + 7 till +8 °C, och dels så kan du ha riktig 85% i tanken, från vissa stationer medan andra hunnit minska etanolhalten till "vinterkvalitet".
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #2 skrivet: 12 november 2014, 14:41:15 »
Hmm, ja det var nog ganska precis den temperaturen, du menar alltså att den är sämst? Av vilken anledning?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #3 skrivet: 12 november 2014, 15:26:15 »
Maximal återkondensering i kalla motordelar som insugningsrör och förbränningsrum, vilket ger större chokebehov.
Varför det kondenserar mindre vid ännu kallare temp vet jag inte, luftfuktigheten verkar ha betydelse iaf, och den sjunker ju med fallande temp.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #4 skrivet: 12 november 2014, 15:33:32 »
 tummenupp Ja där ser man, hade på känn att du skulle svara i tråden karlmb
Vi får se om det ger sig då med andra ord.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #5 skrivet: 12 november 2014, 19:08:17 »
Håll koll på om bränsleförbrukningen verkar normal eller om bilen drar mer än vanligt av det "tveksamma" bränslet. Det har hänt en och annan gång att mackar har fått in vatten i sina tankar, om det inträffar i en tank för bensin eller diesel lägger ju sig vattnet på botten och förhoppningsvis finns det ett automatiskt vattenlarm som varnar för saken, men om man får in vatten i en tank med E85 blandar det sig med bränslet utan att någon på macken märker vad som har hänt. Och att köra på vattenblandad E85 är ungefär som att elda fuktig ved...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #6 skrivet: 12 november 2014, 19:23:19 »
Men det går!  ^-^
Dock mer troligt att det helt enkelt var vädret, har just justerat en Flexitune-bil som jag har vårdnad om, han har kört typ 15000 mil nu med E85 utan några problem alls, och bara på direkt fråga så sa han att den faktiskt inte startade direkt häromdan, och då hade jag själv också haft mer problem än vanligt, typ 8 grader här nu.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #7 skrivet: 12 november 2014, 23:45:39 »
Det är roligt hur olika folk tycker, själv anser jag ju ändå att en "Flexifuel bil" ska kunna köras på E85 rätt länge innan det blir alldeles för kallt.
Pratade t.ex med en gubbe idag och han sa "förfan kör inte med Etanol, tanka bensin", jag kan förstå hans resonemang då vissa haft problem med sina etanolbilar men vi får se hur det går, att uppdatera mjukvaran i bilen kan göra susen ibland också så det kan man prova först vid eventuella startproblem.

Sen verkar ju inte ens branschen vara överens med hur man ska göra, några säger tanka E85, några säger tanka E85 och sen bensin var 3:e tank osv... beror helt på vilka man frågar.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #8 skrivet: 13 november 2014, 00:27:49 »
http://www.l-m-r.se/p/e85-test.html

skaffa en sån. (eller gör en själv)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #9 skrivet: 13 november 2014, 08:10:17 »
De flesta problemen med E85, rekommendationer om bensintankning då och då, härstammar från den där skandalen för några år sedan (sommaren 2010 eller 2011), då det dels förekom E85 med mycket hög svavelhalt på svenska marknaden och dels Statoil lyckades leverera ett parti felblandad E85 (man hade råkat blanda i tillsatser avsedda för dieselbränslet ED95) till en massa mackar i mellansverige. Efter den skandalen skärptes svensk standard för E85 och fick bl a ett gränsvärde för svavelhalt vilket inte fanns tidigare.
De etanolbilar som har haft problem med t ex kärvande spridare som kräver bensintankning emellanåt, är sådana som en gång har råkat ut för "skandalbränsle". Jag tragglade med bensintankning, tvåtaktsolja i bränslet mm i min Focus i ett par år innan jag så småningom tröttnade och bytte spridare, sedan dess har den gått helt felfritt utan en enda bensintankning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #10 skrivet: 15 november 2014, 21:25:07 »
Ja, Statoils miss var mkt olycklig.
Dessutom ger alla dessa bränslebyten, var 3e tank bensin osv ofta felaktiga beräkningar i motorernas styrsystem, vilket i sig leder till körbarhetsproblem innan systemen hunnit ställa om sig till den nya aktuella blandningen och igen kan åstadkomma lambda 1.
Vi är många, många både med fabriksbyggda etanolbilar och med konverterade, som aldrig tankar bensin, och vi har då absolut inte mer problem än de som följer verkstädernas råd.
De senare är oftast formulerade som de är för att så få garantiärenden ska komma in, går bilen dåligt, kör på enbart bensin! Vilket i sig går lika bra som att bara hålla sig till E85.
Ett enda exempel på detta: Istället för att som vi konverterare lärt oss, om bilen inte startar direkt vid kyla, håll inte på och mal på startmotorn utan vänta 10 sekunder, och försök igen,
så ger verkstäderna rådet direkt om någon frågar om svårtartad "ja på vintern reckommenderar vi att bara köra på ren bensin om man vill vara säker på att motorn ska starta...", istället för att just ge ovanstående råd.

Det är ofta som sagt just växlingarna mellan bränslena som visat sig ge problem, särskilt vintertid, mkt pga snabbt framtagna sk flexifuelmotorer som till det allra mesta egentligen ju är vanliga bensinmotorer med justerad mjukvara.
Och detta är antagligen vad som hänt dig Shelter. Styrsystemet måste hinna ställa om säg nu när du kan få antingen E85 eller tom E55 beroende på vad macken råkade ha när du kom in. Hade du t.ex E60 när du körde in på macken och då fyller upp helt med E85 på en annan mack, så måste styret ju feta upp en hel del, och de är inte alltid så intelligenta i den delen när det kommer till kallstarten.
« Senast ändrad: 15 november 2014, 21:29:06 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #11 skrivet: 25 december 2015, 12:13:00 »
Nu efter nyår är det väl sluttankat med Etanol då det blir det dyraste drivmedlet pga skattehöjningar enligt prognosen.
Korkat kan man tycka, om det nu är miljövänligt drivmedel, varför inte få folk att köra E85? Nu när det finns klimatavtal och allt vad det innebär.

Sen drar väl etanolen c:a 30% mer bränsle än om man kör på bensin, rent ekonomiskt är det inte försvarbart att köra på E85 längre, när E85 var billigare var det ju ~ samma kostnad som att köra med bensin.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2557
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #12 skrivet: 25 december 2015, 13:47:28 »
Det har varit det dyraste en tid redan.
Jag tror att det bästa är om de ersätter e85 med e10 som de allra flesta kan använda. Dock riskerar väl även det att vara dyrare än vanlig bensin.
Det kanske tom blir så nu att de 5% etanol som blandad i vanlig bensin försvinner pga att ren bensin är billigare, eller är det lagkrav på 5% inblandning?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #13 skrivet: 25 december 2015, 19:54:56 »
Det lär vara på gång att låginblandningen ska höjas från 5 % till åtminstone 10 %. I Brasilien har man sedan många år blandat 22 % etanol i all bensin, och svenska blandtankningserfarenheter visar att vilken felfri bensinbil som helst klarar 20-30 % etanol helt utan problem. Enda gången det kan ge bekymmer är om motorn redan har ett begynnande fel - tjuvluft, igensatta spridare etc.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2557
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: E85 och dess kvalitet
« Svar #14 skrivet: 25 december 2015, 20:25:32 »
Något annat än E10 är uteslutet, det är den enda nivån biltillverkarna går i god för.
Finns tex redan i Tyskland och ett antal andra länder.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!