0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Delen av blyplattorna som har varit över vätskeytan är mer eller mindre förstörd då luften har oxiderat sönder blysvampen och en uppladdning kan inte reversera detta, tyvärr.
Om du bestämmer att köpa en ny uppsättning batterier (vilket är en ganska rejäl kostnad) - titta också på en bättre laddare med mer intelligens än den du har och är av switchad modell för riktig rippelfri laddström, helst programmerbara parametrar som spänning och ström och även hur den laddar och bryter (brytvillkor) annars kommer det gå samma väg med dom nya batterierna som det har hände de nuvarande förr eller senare... jag kan tyvärr inte ge förslag på sådana då de jag jobbat mest är av UPS-model där man kör underhållsladdning parallellt med lasten - förvisso 48V system precis som din.
Om det bara fylldes på en liter destillerat vatten i 8 rätt stora batterier så verkar det inte vara enormt mycket vatten som fattas trots allt - skyddet brukar fungera även om plattorna sticker upp någon cm över elektrolytytan - men är den flera cm ned så börja skador komma och dessa är dessvärre permanenta när det väl inträffat.
Skall du få svar på om batteriet har tagit mycket skada eller inte - förutom dina upplevda körningar, är att göra en urladdningsprov efter en fulladdning och en dygns vila, med en konstant ström tills spänningen sjunkit till 10.8 Volt per 12V-block. Standardurladdning är C/20 men jag har för mig att den hade siffror även för C/5 vilket med dina stora batterier handlar om att dra ut 37 ampere kontinuerligt och klara du det i 5 timmar innan spänningen når 10.8 Volt så har du batterierna mer eller mindre i orginalskick - räcker det till bara 4 timmar så är det på gränsen till av batterifolkets definition av slutkörd batteri som alltid har satts till 80% av ursprungliga kapaciteten.