Tackar tackar xxargs! Jag hänger faktiskt med i dina förklaringar även om det var hemskt länge sen (50år) jag läste o tenterade på såna grejer. Man minns inte men glömmer aldrig!
Så då stämmer det rätt bra med att jag fick ut 25-30km körsträcka med oftast full gas innan fadäsen med ej påfyllt vatten. Nu verkar bilen pigg så långt jag kört, i alla fall piggare än innan vattenpåfyllning. Det indikerar att batterierna har i alla fall till viss del reparerat sig.
Fråga är då varför vätskenivån sjunkit så mycket, kopplar det till att orken minskade rätt plötsligt.
Jag har laddaren ständigt inkopplad när bilen står i carporten. (är det rätt eller fel?)
Avvikande observationer:
-Åska och ett strömavbrott därav orsakar inkoppling av laddaren på högre ström än underhållsladdning
-Bortrest längre tider utan bilkörning gör att underhållsladdning skett i 1-2veckor ett par gånger i sommar med elektrolysspjälkning av vattnet som följd.