Hej
Ikväll började det bli lite svalt i huset och jag upptäckte då att ecoairen hade stannat (har elpatronerna spärrade). Efter kvittering av hetgaslarmet så går pumpen och har gått ett par timmar kontinuerligt nu, men jag hittade en del info i denna tråden:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28988.30Jag verkar lida av samma fel, det är bara 5 plusgrader ute just nu men ecoairen kör fortfarande fläkten på lågvarv och jag var nyss ute och kollade och där var ganska mycket is på kondensorn. Hetgas runt 80 grader nu och vpin/ut 40 och 43 grader, är detta rimliga värden? Hur ska förresten vpin och vput tolkas, är vpin = temp på vattnet om går från panna ut till vp (kallt) och vput = vattnet som går från vp och in till pannan (varmt) ?
Troligen blir det stopp pga hög hetgas inatt igen om inte pumpen hinner stanna pga att det är tillräckligt varmt och isen hinner smälta bort innan den startar igen, vi får se.
Utetemp 5 grader, men utetemp i vp är 12 grader, fel på givaren?
Finns det något sätt att gå förbi utetempgivaren i värmepumpen och därmed få pumpen att övergå i "vinterläge" dvs högfart på fläkten och regelbunda avfrostningar? Används denna givaren till något annat än att bestämma om fläkten ska gå på hög eller lågvarv och om regelbunden avfrostning skall ske?