Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kortborrat och klenpump
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kortborrat och klenpump (läst 4045 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nixe
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Ivt greenline compact 5kw
Nixe
Kortborrat och klenpump
«
skrivet:
06 november 2014, 19:54:58 »
Citera
hej!!
Jag går i tankarna hur jag ska dimensionera min anläggning. En ny pump ska införskaffas inom kort!
I dagsläget så har jag 100m borrat och en 5kw pump(ivt greenline) som ska värma upp 160m2 delat på 2 våningar! anläggningen är installerad 1998 och tycker att både pump och hål är underdimensionerat ifrån första början!
Jag funderar på om man ska installera en frånluftsmodul (har mekaniskt frånluft nu) men hur effektiv är en sådan i verkligheten? Tanken är ju väldigt bra allafall!
alternativ 2 är borra ett nytt hål på 100m har 3meter till berget så kostnaden för foderrör är helt okej!
alternativ 3 är lägga 50-60m markslinga.
Vilket alternativ skulle ni föredra? En frånluft är absolut de billigaste alternativet i installations kostnad
Mvh
«
Senast ändrad: 06 november 2014, 20:17:24 av Nixe
»
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Kortborrat och klenpump
«
Svar #1 skrivet:
06 november 2014, 20:02:34 »
Citera
Jag skulle nog gräva ner lite extra jordvärmeslang som komplement, det kostar inte så mycket det heller.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Nixe
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Ivt greenline compact 5kw
Nixe
«
Svar #2 skrivet:
06 november 2014, 20:19:14 »
Citera
Nej de kostar inte så mycket men det blir mycket söndergrävt! Jag tycker att de känns kasst att bara skicka ut varmluft så en frånluft skulle kännas bäst men om dom inte är så effektiva som jag hoppas så är det inte ett alternativ!
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19214
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
06 november 2014, 20:59:17 »
Citera
Jag har kört först utan återvinning och nu med och tror att kb ligger ca 2 grader högre nu men jag har inte klen borra har man det bör återvinning ge lite mera. Har läst att en modul ska motsvara ca 30 meter borra vet inte om det stämmer ? Återvinnings moduler brukar inte vara billiga du hamnar nog på 20000 kr eller så med installation.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
nööjd
Gäst
nööjd
«
Svar #4 skrivet:
06 december 2014, 17:34:05 »
Citera
Jag borrade 100m till i samma hål. Inga problem alls. 24.000 för allt inkl slang brine igångkörning. Nu kan jag byta pump när jag vill.
Loggat
magneten
Kan värmepumpar
Stad/land: Munkedal
Antal inlägg: 175
Karma +0/-0
Kön:
magneten
«
Svar #5 skrivet:
30 december 2014, 18:34:44 »
Citera
Ska du gräva ner mer slang skall du tänka på att 100 m borrhål är jämförbart med ungefär 300 m jordvärmeslang.
Loggat
Begagnad IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i åker.
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.
Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp årsproduktion ca 3600 kWh Aktuell produktion:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4997
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #6 skrivet:
31 december 2014, 00:47:26 »
Citera
Min käpphästfråga sådana här ämnen: hur har du det med isolering av huset?
Om du kan förbättra den så kan du kanske slippa skaffa större VP och djupare borra/gräva slang. Kostar en del men pengarna behöver du inte återinvestera eftersom isoleringen inte slits ut och värmeräkningen minskar.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9820
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #7 skrivet:
31 december 2014, 09:31:52 »
Citera
Om en frånluftmodul är ett bra alternativ eller inte beror på huset, hur stor del av uppvärmningsbehovet som ventilationsluften står för. I ett dåligt isolerat hus där ventilationsluften är bara en liten del av värmebehovet ger en frånluftmodul inte så mycket. Den kan ju bara återvinna en del av den värme som finns i frånluften.
Frånluftmodulen kyler ner frånluften till ca +5 grader, det beror på borrhålets temperatur. Vintertid när det är riktigt kallt betyder det att värmen från frånluften täcker kanske bara halva uppvärmningsbehovet för tilluften. Förmodligen är det så köldbärartemperaturerna är lägre än vad man idag dimensionerar för. Det betyder att även med en frånluftmodul riskerar man att med en kraftigare pump hamna på köldbärartemperaturer som är lägre än vad man idag skulle dimensionera för.
Jag skulle börja med att försöka ta reda på hur stor del av husets värmebehov som ventilationsluften står för. Är det ett äldre hus blir nog resultatet att en frånluftmodul räcker inte till för att få en bra köldbärartemperatur till en kraftigare pump. Skulle tro att lämplig effekt för en ny pump är ca 9 kW.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19214
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #8 skrivet:
31 december 2014, 09:39:22 »
Citera
Men även att dåligt isolerat hus behöver ventileras i alla fall om det är hyffsat täta fönster och dylikt men pris skillnaden mellan en flm och en ny eller fördjupad befintlig borra är antagligen inte så stor.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kortborrat och klenpump
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 835
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
ch85st
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info