Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
VVS för nybörjare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
21
[
22
]
23
...
48
Next
Gå ned
Författare
Ämne: VVS för nybörjare (läst 175315 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jiri
Expert på värmepump
Stad/land: Enhörna
Antal inlägg: 616
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
SV: VVS för nybörjare
«
Svar #315 skrivet:
05 juli 2016, 17:40:55 »
Citera
Om du har den önskemål så är det enkelt att plugga dom hål du inte behöver. Onödigt att reparera vred omkopplare, plugga med lock M22x1mm utv.gänga . Ta bort innandöme. Själva tappipen demontera och plugga. Inte hundra men gissar på 1/2 tum gänga.
Jiri
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
villvetamer
Nyfiken amatör som ännu inte är
Expert på värmepump
Antal inlägg: 699
Karma +0/-0
Är rustad med en omättlig törst på kunskap
villvetamer
«
Svar #316 skrivet:
26 juli 2016, 21:17:29 »
Citera
Tack för svaren Jiri, Torbjörn och Kocken!
Har varit bortrest några veckor därav sen respons. Då vet jag hur göra med blandaren!
Har en annan fråga om El.
Tapetserade ett rum idag och var då tvungen bryta strömen samt lossa stickpropparna i köket. Tidigare ägaren av vår bostad hade tjuvdragit el från en infälld stickpropp. Jag noterade även att nolledaren (
blå
) var kopplad på "
F
" i ena stickproppen (där tjuvdragningen gjorts) och att samma kabel därefter anslöt på fas (
F
) i den andra stickproppen (dit elen togs). Det enda jag gjorde var att justera detta så att samma blå kabel kopplade mot N på båda stickpropparnas baksida som den satt mellan.
När jag monterat lös stickproppen så måste jag ha lyckats korsa jord och nolla eftersom jordfelsbrytaren löste.
Jag återställde denna. När jag sedan skruvat tillbaka stickproppen tillbaka uttaget och slog på säkringen igen så small det till och jordfelsbrytaren löste. Testade nyss jordfelsbrytaren på testknappen och den fungerar inte.
Nu kan vi inte få el i de rum/uttag som säkringen sörjer över, trots att dvärgbrytaren är återställd i elskåpet.
Vi har inte heller el i tvättmaskinen som också den är kopplad över JFB.
Vi har dock el i övriga rum.
Vad kan det vara som skett och hur åtgärdas detta?
Måste elektrikern byta JFB och dvärgbrytare?
Samt hur bör man bäst koppla (dvs. vilken typ av uttag) när man tjuvdrar ström från en infälld stickpropp?
«
Senast ändrad: 26 juli 2016, 22:03:02 av villvetamer
»
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Stad/land: Enhörna
Antal inlägg: 616
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #317 skrivet:
26 juli 2016, 21:38:53 »
Citera
Verkar vara fel i själva stickproppen? Men att koppla på det viset? Man brukar överkoppla mellan uttag med fast anslutning(överkoppling).
Jiri
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7750
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #318 skrivet:
26 juli 2016, 22:21:22 »
Citera
Kolla huvudsäkringarna, det har med största säkerhet gått en sådan när du fick kortis. OBS det är inte säkert att "ögat" i proppen hoppat ut så att du kan se vilken säkring som gått så byt samtliga huvudsäkringar om du är osäker.
Har man ett infällt uttag och vill förlänga gruppen kan man använda en förhöjningsram för det infällda uttaget och då kan man lätt gå in med ledningen till det nya uttaget. Jag vill bara påpeka att även det är behörighetskrävande.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
«
Svar #319 skrivet:
27 juli 2016, 09:08:16 »
Citera
Tack för era svar kocken och Jiri!
Kocken
:
Du hade rätt, det var huvudsäkringen!
Jag tänkt gå på din linje och köpa in en förhöjningsram samt göra om befintligt uttag. Det känns inte så tryggt som det är nu där tidigare ägare tryckt in och skruvat fast det infällda uttaget så kablarna kläms mellan vägg och metallram-kanten i kopplingsdosan. Noterade även att kablarna blivit nötta i isoleringsskiktet. Har en bekant som jobbar med el och som ska komma och granska mitt ingrepp.
Har du någon bild på hur själva infästningen i en förhöjningsram ser ut?
Kollade på bilder och gissar att man använder det förberedda hålet/genomföringen på baksidan av förhöjningsramen, genom vilken man trär kablarna som kommer från väggen/kopplingsdosan.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #320 skrivet:
27 juli 2016, 09:18:37 »
Citera
Botten i ramen är lös så den kan man bara låta bli att använda. Ramen fäster man med skruvarna i den bef. dosan och/eller med vanliga träskruvar vid sidan om den bef.dosan. Ramen har "anvisningar" för kabelgenomföring OBS man måste ha samma fabrikat på ram och uttag för att det ska passa. Jag skulle satsa på ELKO eller ELJO.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
«
Svar #321 skrivet:
27 juli 2016, 10:08:07 »
Citera
Noterat!
Kan jag använda RK 3G 1,5 kabel?
Några siffror/uppgifter jag bör tänka på gällande kabel i övrigt?
Entrådig blir så besvärlig få in i kabelskenorna.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #322 skrivet:
27 juli 2016, 10:17:32 »
Citera
Ingen RK för fast förläggning det är en anslutningssladd och inte godkänd för fast förläggning, blir det svårt med enkardelig ledning har du gjort nått fel i materialval/utförande. För du tänker väl inte skruva fast ett löst uttag på en sladd som är fast ansluten i ena änden?
Loggat
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
«
Svar #323 skrivet:
27 juli 2016, 11:16:38 »
Citera
Jag köpte Elko:s uttag och förhöjningsram.
Gällande RKK (glömde ett "k"). Läste på lite snabbt och ser nu att den kabeln ej är anpassad för fast installation utan är en anslutningskabel.
Elektrikern
som var här och installerade elskåpet lämnade några meter
EXQ Easy 3G 1,5 500V
. Om jag inte är helt ute och cyklar så skall den lämpa sig för fast installation?
Det jag menade med att entrådigt var besvärligt är för att lägenheten (som är gammal) har 2st nischer som är ca 3-4cm där kabeln måste böjas i 2st 90 ° böjar direkt på varandra. De som bodde här för oss hade kört med klamring av kablarna ovanpå bruna socklar vilket inte såg så snyggt ut, men då klarade det nätt och jämnt böjarna i nischerna.
Jag skulle dock vilja använda mig av kabelskenor, 10X15mm. Men det går att lösa så att man skippar sätta skenor precis i böjarna eftersom dessa ligger bakom gardiner.
«
Senast ändrad: 27 juli 2016, 11:26:36 av villvetamer
»
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #324 skrivet:
27 juli 2016, 11:39:08 »
Citera
EQX är en utmärkt kabel. Ett alternativ till kanal är att klamra mot listen med klammer typ LETTI klammer (eller typ TKK) och sedan spackla och måla in kabeln mot list/sockel.
Loggat
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
«
Svar #325 skrivet:
27 juli 2016, 21:59:49 »
Citera
Noterat.
Tackar för tipset och svaren kocken!
Loggat
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
«
Svar #326 skrivet:
29 juli 2016, 10:31:45 »
Citera
Några snabba funderingar:
1.
Vad har den plast-plattan (märkt "C" på bilden) som finns inne i förhöjningsramen för funktion? samt klipper man upp det stora hålet i mitten, genom vilket man drar kablarna från den infällda dosan i väggen?
2.
I förhöjningsramens nedre del finns ett område som är förtunnat. Jag gissar att det är tänkt så att man kan klippa (alt. skära med kniv) upp ett hål som motsvarar hålet för kabeln samt där kabeln går igenom. Bör man beakta något särskilt under detta moment?
3.
Sjävla plastkåpan (märkt "B") som skall sitta ovanpå kopplingsmodulen (märkt "A") verkar kopplas fast med dels 2 skruvar samt en form av "snapp" funktion, en pigg som skall tryckas in i kopplingsmodulen. Bör man tänka på något speciellt när man drar ut/trycker fast plastkåpan? (noterade att den satt ganska hårt)
4.
Finns det någon rätt/fel orientering (dvs. upp eller ner-riktning) när man sätter plastkåpan (märkt "B") ovanpå kopplingsmodulen (märkt "A") (?)
5.
I dagsläget sitter skruvarna i kopplingsdosan (Som man ska fästa förhöjningsramen med) i en rak orientering dvs. ej snett 45 °. Vad är rätt sätt att lösa detta?
Kan jag borra 2 hål i väggen och skruva fast ramen eller måste man byta hela dosan ni väggen?
«
Senast ändrad: 29 juli 2016, 10:33:44 av villvetamer
»
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2720
Karma +6/-1
torbjorn_forsman
«
Svar #327 skrivet:
29 juli 2016, 12:16:33 »
Citera
Skruvarna i kopplingsdosan sitter i en plåtring, som bör vara vridbar om den inte är fastkletad av spackel, tapetklister eller något annat. Alltså (relativt) lätt att justera så att man får skruvarna där man vill ha dem.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35989
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #328 skrivet:
29 juli 2016, 12:21:53 »
Citera
Varför vill du ha en förhöjningsram på väggen?
Det där uttaget (A) passar ju direkt i dosan om jag inte ser helt tokigt, skippa förhöjningen så blir det mycket snyggare, och du slipper vrida om plåtringen om den är fastklistrad.
Det borde alltså bara vara A och B som behöver monters, det är normalt ingen skillnad på vilken väg du sätter B.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2720
Karma +6/-1
torbjorn_forsman
«
Svar #329 skrivet:
29 juli 2016, 12:25:35 »
Citera
Lite längre upp i tråden framgår att det där uttaget har suttit i dosan sedan tidigare, förhöjningsramen ska användas för att få en lite snyggare genomföring för en utanpåliggande EKRK eller liknande som ska ge sig iväg från dosan längs golvsockeln.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
21
[
22
]
23
...
48
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
VVS för nybörjare
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1488
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
nttekniker
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info