0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har försökt söka efter liknade svar men hittade inget som stämde på mitt "problem", därav en ny tråd.Jag har en Thermia Villa 105 stående i källaren, och den senaste tiden (iaf ett par månader tillbaks) har jag märkt att den startar tillsatsvärmen väldigt ofta,på var och varannan start, och då är det inte ens minusgrader ute.Den kanske alltid har betett sig så här och det kanske är helt normalt, men när det är mellen +7 till +13 grader ute tycker jag inte att elpatronen ska behövas. Är detta vanligt på Thermia och finns det något jag själv kan göra åt saken?Någon som vet vad det kan bero på?
Tack för att ni tar er tid att svara.Har läst av lite värden nu på eftermiddagen.Dessa värden fick jag fram när VP inte kördes.Rum: 20,5 (21)°CUte: +7°CKurva: 40Integral: -630°minFram: 25 (41)°CRetur: 25 (48)°CVV: 45(40)°CVP start om 13 minKb från 63°CKb till 7°CVP startade, körde en kort stund, ca 2min, fick följande värden när den kört klart.Rum: 20,5 (21)°CUte: +7°CKurva: 40Integral: +15°minFram: 63(41)°CRetur: 23(48)°CVV: 45(48)°CVP start om 16minVärt att notera är att VP klarade att få upp framledningstempen till 29°C (från 24°C) innan tillsatsen gick igång. Efteråt sjönk framtempen snabbt och jag antar att det är därför pannan vill köra igen om "bara" 16min??@måle10: Har haft mitt börvärde på 21 nu i höstas, men är det fortfarande bättre att sänka till 20°C och justera kurvan ist.? Har för mig att de förra ägarna av huset sade att man alltid ska ändra på rumsgivaren när sådan finns...
Hej! Du kan ha kvar RUM-värdet på 21 men bara för att nämna är att om du ändrar RUM-värdet från exempel från 20 till 21 så höjer/minskar du framledningstemperaturen med 3 °C °C och höjer du kurvan från 40 till 41 så höjs det med 1 °C på framledningstemperaturen.Har du kollat smutsfiltret och om cirkulationspumpen fungerar på värmesidan(ta bort centrumskruven och lys med ficklampa om du är osäker) för ditt flöde är verkar inte fungera alls.
Tack!Dum fråga från en (än så länge) novis på värmepannor. Skall jag kolla cirkulationspumpen när VP är i drift, viloläge eller behöver jag stänga av den? Behöver jag tänka på ngt när jag gör detta, kommer det t.ex att läcka ut vatten etc..?
Går inte tillsatsen igång då framledning bör c