0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi ska ersätta en gammal kombipanna med bergvärme och idag fick jag min första offert från en Thermia ÅF (tidigare offerter har gällt Nibe). I offerten ingick en "Diplomat G3", antar det är en Diplomat Optimum G3, med en notering att man alternativt kunde välja en "Diplomat TWS utan bufferttank" istället för ca 2000€ lägre pris.Jag har försökt läsa på och kolla med ÅF varför jag borde välja den ena eller andra, men inte fått/hittat något tydligt svar.Kan någon hjälpa mig lite på traven med denna fråga? Är G3an värt 2000€ extra?Kort om huset:Timmerhus byggt 1900 på ca 250m2 (nuvarande uppvärmningsyta ca 170m2) med radiatorer. Nuvarande uppvärmning: olja/ved (2500l / 15m3)En totalrenovering kommer påbörjas snarast (inom ½-1 år) och då kommer radiatorerna bytas ut mot golvvärme i hela huset + att uppvärmingsytan ökar till ca 250m2.
1. Gör det nåt om varmvatten tempen ibland kan vara lägre än 36 grader eller måste det alltid vara varmare?
2. Hur mycket vill jag ändra i pumpen mellan sommar och vinter (samt höst och vår då pumpen går lite)
3. Kommer en mindre pump att räcka till för mitt hus (ska du ha maximal nytta av hgw ska pumpen gå dvs hellre en mindre pump som går oftare än en större pump som går mera sällan)
4. Ska alla duscha efter varandra alla dagar eller är det lite utspritt under dagen/kvällen?
5. Tycker jag om att pilla på pumpen och ändra inställningar/trimma in?
6. Är det viktigt med senaste modet (som har en lång inbetalningstid) än nåt gammalt?
7. Störs du av högt ljud (men med 250m2 hus borde det ju inte vara svårt att få pumpen långt bort från sovrum ex.)
G3 är bättre med radiatorer än golvvärme. Vad du måste fråga dig själv:1. Gör det nåt om varmvatten tempen ibland kan vara lägre än 36 grader eller måste det alltid vara varmare?2. Hur mycket vill jag ändra i pumpen mellan sommar och vinter (samt höst och vår då pumpen går lite)3. Kommer en mindre pump att räcka till för mitt hus (ska du ha maximal nytta av hgw ska pumpen gå dvs hellre en mindre pump som går oftare än en större pump som går mera sällan)4. Ska alla duscha efter varandra alla dagar eller är det lite utspritt under dagen/kvällen?5. Tycker jag om att pilla på pumpen och ändra inställningar/trimma in?6. Är det viktigt med senaste modet (som har en lång inbetalningstid) än nåt gammalt?7. Störs du av högt ljud (men med 250m2 hus borde det ju inte vara svårt att få pumpen långt bort från sovrum ex.)Svarar du ja på frågorna ovan kan g3 vara rätt för dig med golvvärme.Som alternativ skulle då en vanlig diplomat med en arbetstank vara intressant med golvvärme (prislappen borde ju då ligga kanske tom lite under g3:an). Alltid jämn och fin temp i golvet och pumpen får gå då den behöver.
Varför skulle det vara bättre med en liten pump som går längre det är ju tex ca 10% av effekten som används till vv oberoende av storlek på vp eller