0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Det ser inte ut att vara några fönster i vardagsrummet?Jag skulle tro att du kan komma undan med 13-15 radiatorer vid en konvertering, du har som sagt många fönster, men det är inte nödvändingt att ha en radiator under varje, speciellt 3-glasfönster brukar klara sig från kallras.Vad jag kan se så drar huset en hel del utan värmepump, december 2012 är en ganska mastig siffra.I diff fall skulle jag välja mellan bergvärme + konvertering eller att fortsätta med LLVP, kostnaden för en LVVP + konvertering är bara marginellt lägre än motsvarande för bergvärme.Du kommer troligen har svårt att räkna hem en bergvärmekonvertering sådär direkt, men komfort kan ju få kosta lite det med.
Varför inte lägga golvvärme i hela huset?
En standard bergvärmepump tar upp ca 600 x 620, men det kan vara bra om det går att frigöra plats på ena sidan för service.Det funkar dock att t ex ställa en tvättmaskin eller liknande intill.Jag gissar att ni drar rören i taket på undervåningen så det som tillkommer är inkommande köldbärarledning, som ni måste få in någonstans i tvättstugan.2 radiatorer i kök, vardagsrum, förstuga och stora sovrummet uppe = 8 st1 i tvättstuga, sovrum, sovrum, badrum uppe samt en lång rackare i allrummet = 5.Totalt 13 st.Det jag funderar på är om det skulle behövas en till i det inre allrummet uppe, eller om värmen sprider sig tillräckligt bra dit ändå.
Har lekt ett par timmar i CAD:en, rördragningen på bottenvåningen skulle kunna se ut något såhär. Sen bara uppstick till radiatorerna på övervåningen. Radiatorerna har jag tänk att skulle vara 600x900mm 768W vid DT 30°. Dvs 61W/m2 nere. 22mm stammar med 15mm avstick.Vad tror ni om det?Aldrig hållit på med VVS tidigare men känns ju inte omöjligt att kunna lära sig att dra rören själv med presskopplingar.Edit: Förresten, drar returen underst eller överst när man drar stammarna?