0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vicken kapning av min tråd ,Cina
Daikin caldo x 35 vilket det verkar vara är snarlik effekt och effektivitetsmässigt vad jag kan se även när det är kallt ute.Framgår inte om daikin uppger effekt inkl avfrostninga men det borde det vara.Daikin har en högre lägsta angiven värmeeffekt jämfört med FH35, vilket gör att det blir något mer on/off höst och vår om man inte får iväg värmen ordentligt. FH brukar ha ett lägre pris än Daikin då det förekommer mycket mera gråimport av dessa som pressar priserna, känns återförsäljaren rätt så spelar nog inte valet någon större roll mellan dessa.Ser inte någon större skillnad i COP värden men jag vet inte vid vilken temperatur försäljaren menar.Hitachi har jag dålig koll på men det kommer nog någon som kan ge lite synpunkter på den också
FH35 har minsta effekt på 1kw som den kan ge utan att den stannar. Det är ganska högt jämfört med andra ex. Hitachi SX som har 0,6kW som lägsta minsta avgivande effekt. Hitachi SX25 Värmekapacitet (kontrollområde) kW: 0,6-5,8Mitsubishi FH35 kW 1,0-6,6
Jag gillar när man jagar småkilowatten. Mitsubishi FH35 drar som minst ca 330w för värmetillverkning för ca 1kw.Hitachi SX25 drar som minst ca 200w för värmetillverkning för ca 600w.Slår man ut det på 90m2 blir skillnaden 1.4watt/m2 i driftenergi. Väldigt liten skillnad och hade det varit av betydelse hade förmodligen Mitsubishi/Daikin redan lagt sig på den nivån. Tycker toppeffekten är mycket viktigare och vad pumparna klarar av att leverera vid -15 °C, det har en större betydelse för att få en låg årskostnad för värmen.
Nackdelen är att systemen i de flesta (nästan alla) fallen får ett sämre COP p.g.a. 2 saker:1. Aggregaten tar en stor del av den inmatade effekten (fläktar inne + ute, samt elektroniken) dessa är inte bidragande till värmeproduktionen på ett positivt sätt utan en förutsättning för att skapa och fördela energin.HälsDaikin
Ofta görs det antaganden att maskiner med en låg mineffekt är bättre för husägaren p.g.a. att maskinen inte går så ofta i on/off läge. Ett mindre on/off beteende kan leda till en något jämnare temperatur. Nackdelen är att systemen i de flesta (nästan alla) fallen får ett sämre COP p.g.a. 2 saker:1. Aggregaten tar en stor del av den inmatade effekten (fläktar inne + ute, samt elektroniken) dessa är inte bidragande till värmeproduktionen på ett positivt sätt utan en förutsättning för att skapa och fördela energin.Kompressordelen (som ansvarar för "gratisenergin") får en mindre del av totalt inmatad effekt.2. Verkningsgraden på inverterkorten faller vid höga och låga frekvenser och COP sänks när maskinen går i lågeffektslägen långa perioder.Då det är viktigt att systemet erbjuder en reell besparing i första hand så har Daikin valt att inte jobba så långt ner i mineffekt som vissa tillverkare har gjort.HälsDaikin
Sorry fast nu har jag fixat ett konto